Smerter under sex

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG SMERTER VED SEX
Besvar
anne-mette89
Tilmeldt bruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. okt 2007 23:34

Smerter under sex

Indlæg af anne-mette89 »

Hej

Jeg er en pige på 18, som har en dejlig kæreste. Men hver gang vi har sex gør det godt, det svier i skeden og det føles generelt som om jeg er knastør. Jeg har ingen kønssygdomme, men er ikke yderligere blevet undersøgt hos lægen. Vi har forsøgt med glidecreme og længere forspil, men lige lidt hjælper det. Jeg kan også være meget våd og alligevel føles det som om jeg er helt tør. Det er mest lige ved skedeindgangen smerten er. Det kan gøre ondt i op til to dage efter, især under toilet-besøg. Problemet har varet i cirka 1½ år. Hvad kan jeg gøre for at stoppe smerten? og hvad kan den skyldes?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Smerter under sex

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anne-Mette

En del unge kvinder lider af smerter på den måde, som du beskriver. Det kaldes bl.a. vulvodyni. Vulvodyni er en speciel smertetilstand, som er lokaliseret i kvindens kønslæber og indgangen til skeden. Smerterne er til stede, også når der ikke er sexuel stimulation. Denne tilstand optræder tilsyneladende med stigende hyppighed hos yngre kvinder.

Vulvodynien er karakteriseret ved, at man ikke kan finde nogen legemlig årsag til smertetilstanden, men den kan være forudgået af eksempelvis infektioner. Desværre ved man ikke helt hvad det skyldes, men der forskes i det. Prøv at kontakte Rigshospitalet, Sexologisk Klinik.

:idea: PSYKE & SEX om Smerter ved samleje
:idea: PSYKE & SEX om Vestibulit - Vulvodyni.

:idea: VESTIBULIT - VULVODYNI

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Det lyder meget rigtigt. Og tak for svaret. :D Men jeg har kun ondt i seksuelle sammenhænge, ellers gør det ikke ondt. Kan det stadig være det?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Smerter under sex

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anne-Mette

Ja det kan det godt være, det optræder lidt forskelligt, idet det næppe er en enkelt sygdom men formentligt et sammenfald af flere forskellige omstændigheder.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG SMERTER VED SEX"