Behandling af vaginisme

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG SMERTER VED SEX
Besvar
Gæst

Behandling af vaginisme

Indlæg af Gæst »

Hej Per

Jeg bor i Odense og vil høre ad, om du kan anbefale nogle gynækologer eller sexologer til behandling af min vaginisme.

Jeg må hellere fortælle min historie.
Jeg er en kvinde på 37 år og var sammen med en mand første gang som 33-årig, så det må man sige var en sen debut. Det skyldtes store selvværdsproblemer i min teenagetid og ungdom. Jeg var kun sammen med manden en gang, og vi havde ikke decideret samleje. Det skyldtes kun mangel på prævention og bestemt ikke lyst. Jeg var på det tidspunkt ikke klar over, at jeg led af vaginisme, dog spændte jeg, når han førte en finger op i skeden på mig, men det tænkte jeg ikke nærmere over.

Som 34 årig mødte jeg så min ex-kæreste, og vi var sammen i 2 år.

Her fandt jeg så ud af, at jeg led af vaginisme, og jeg blev henvist til gynækologisk afdeling i Odense og begyndte at bruge stave i gravis større størrelser. Det endte også med, at jeg kunne bruge en stav næsten lige så stor som en erigeret penis. I begyndelsen kunne min kæreste og jeg ikke have samleje, men efterhånden kunne vi - især hvis jeg sad oven på ham og selv kunne bestemme tempoet. Det var godt for ham, men jeg følte ikke noget ved det. Men jeg kunne gøre det uden at det gjorde ondt, og det var en stor sejr for mig. Efterhånden blev det dog noget intetsigende at have sex, uden at det sagde mig noget, og jeg mistede total lysten til det. Det sammen med andre problemer i vores forhold gjorde, at vores forhold gik i stykker. Jeg øvede heller ikke til sidst, hvilket gjorde, at det kunne begynde at gøre ondt igen.

Så her i sommer mødte jeg en ny fyr. Han var virkelig sød, og jeg havde også lyst til at være sammen med ham seksuelt. Min sexlyst kom automatisk tilbage, da jeg kom ud af det dårlige forhold. Det blev dog ikke til noget pga. at han sagde, at han ikke var interesseret i flere børn (og jeg vil meget gerne have børn), og derfor magtede jeg ikke at involvere mig med ham følelsesmæssigt.

Jeg har så her for nylig mødt en, som ikke er afvisende overfor at få flere børn. I går skulle vi så være sammen, og jeg havde rigtig meget lyst til det, og ligesådan havde han. Vi kunne så ikke rigtig gennemføre det, da jeg desværre kom til at spænde. Jeg fortalte ham så min historie, og han lød meget forstående. Men så her til morges fortalte han mig, at han var nervøs for det, han havde oplevet og så det som et meget dårligt tegn og sagde, at det skulle altså helst være i orden, sådan var det for en mand. Jeg blev dybt ulykkelig og har været ude af den hele dagen i dag. Jeg har dog øvet i dag. Der har ikke været problemer med at få staven fra hospitalet op, og jeg kunne også få 3 fingre op, uden at det gjorde ondt. Så jeg tror, at det har noget at gøre med, at jeg ikke kender ham så godt, og at han er ret frembrusende og noget mere erfarende end mig og også har en større penis end min ex-kæreste. Nu er jeg så bange for, at jeg aldrig vil kunne få et forhold til at fungere.

Jeg tænkte om, du måske kunne give mig nogle gode råd og anbefale nogle behandlere.

Mvh. den ulykkelige
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Behandling af vaginisme

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej den ulykkelige

Når jeg læser dit indlæg, så synes jeg ikke, at det virker som om, at det handler om vaginisme mere, men måske snarere om en grad af præstationsangst eller forventningsangst. Du har åbenbart udmærket kontakt med dine bækkenbundsmuskler nu, så tror du ikke, at det snarere handler om dit forhold til mænd/din nye kæreste? Pas på, at du ikke fastholder dig selv i en rolle som "vaginismeoffer".

Så umiddelbart synes jeg, at du skal tage det roligt, bliv tryg ved manden, lær ham at kende, og han dig. Hvis du vil arbejde med din psyke, så kunne du f.eks. gå ind på Dansk Psykoterapeutforenings oversigt over psykoterapeuter i Odense og se, om der en en der tiltaler dig.
:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG SMERTER VED SEX"