Håb og gestaltterapi

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI
Besvar
Else

Håb og gestaltterapi

Indlæg af Else »

Jeg har lige læst en interessant bog om gestaltterapi af Hanne Hostrup. Så vidt jeg har forstået hende og angiveligt gestaltterapien, så er nogle af fokusområderne i en sådan terapi dels mine oplevelser af en situation og de tilhørende følelser, tanker etc, dels her og nu altså nutiden frem for frem- eller fortiden. Hvordan stiller gestaltterapien sig så til et begreb som håbet? Jeg tænker for eksempel på en kræftsyg, der almindeligvis forsøger både at finde og ikke mindst at bevare håbet, hvor mangesiddet og paradoksalt dette begreb end er. Men håbet har jo afsæt i fremtiden - netop i håbet om, hvordan fremtiden vil være. Det fjerner jo fokus på tanker, følelser - oplevelser - her og nu. Så - for lidt at gentage mig selv - hvordan forholder man sig til håbet i gestaltterapien?

Med venlige og nysgerrige hilsner

Else Eriksen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Håb og gestaltterapi

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Else

Jeg forstår det sådan at du gerne vil have belyst dit spørgsmål og håb og gestaltterapi i en teoretisk ramme, og derfor har jeg videresendt dit spørgsmål til Gestaltterapeutisk Forum i Danmark. Jeg er nemlig mere praktikker end teoretiker :1:.

Der findes megen viden om, at der er sammenhæng mellem overlevelse (livsforlængelse) og kamp (håb) f.eks. i forhold til livstruende sygdomme som kræft, så ret praktisk vil enhver fornuftig gestaltterapeut jo givetvis støtte håbet hos klienten. Det er ikke muligt at være i nu'et ret længe af gangen, buddhist-munke forsøger hele livet i gennem f.eks. gennem meditation.

Så snart der er svar skal jeg bringe det her.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Else

Håb og gestaltterapi

Indlæg af Else »

Kære Per Holm

Jo, der er vist snarere tale om nogle teoretiske overvejelser om håb og gestaltterapi. Alligevel tænkte jeg det nu også rimeligt praktisk: Hvordan arbejder gestaltterapeuter helt praktisk med håbet. Så mit spørgsmål var vist egentlig både praktisk og teoretisk orienteret. Men under alle omstændigheder ser jeg frem til flere ord. Så jeg venter mere eller mindre tålmodigt - og må huske at kigge indenfor i den kommende tid, så jeg ikke går glip af noget. På forhånd tak.

Else
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Håb og gestaltterapi

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Else

Når jeg konsulterer mine bøger af Frederick (Fritz) S. Perls, der betragtes som gestaltterapiens far, så findes der ikke noget om direkte om håb. Jeg har fundet dette citat af Perls på nettet:

Alt, hvad der eksisterer, er her og nu. Fortiden eksisterer som erindring, nostalgi, fortrydelse, krænkelse, fantasi, legende, historie. Fremtiden eksisterer i den aktuelle her-og-nu-situation som forventning, planlægning, øvelse, venten og håb eller rædsel og fortvivlelse. Gestaltterapien tager sit udgangspunkt i, hvad er der her og nu, ikke i hvad har der været, eller hvad kunne der komme. Det er en eksistentialistisk-fænomenologisk fremgangsmåde, og som sådan må den være oplevelsesorienteret og eksperimenterende.

Den faktiske oplevelse af en hvilken som helst situation behøver ikke at blive forklaret eller fortolket; den kan man være i direkte kontakt med, føle og beskrive her og nu. Gestaltterapi beskæftiger sig med det åbenbare, med det der er umiddelbart tilgængeligt for klientens eller terapeutens opmærksomhed, og som kan deles og udfoldes i den kommunikation, der foregår i øjeblikket.


I dette citat kan man sige at han vender sig fra håbet til NU-tiden.

Jeg vender tilbage med et klogt indlæg fra en teoretiker senere :1:

NB! Hvis du tilmelder dig som Bruger, så kan du få automatisk besked på svar på dine indlæg.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 28. maj 2007 17:35, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Else

Håb

Indlæg af Else »

Tak for endnu et svar. Og ordene fra ham Perl giver vel meget god mening på sine egne gestaltterapeutiske præmisser. Fokus er angiveligt her og nu. Det udelukker alligevel ikke en snak om håb for mig at se. Med mindre jeg helt misforstår det, så kan man vel netop tale om, hvad håbet betyder for personen (her og nu), hvor det er vigtigt, hvordan det er ikke at have håb etc. Parallelt - og nu puster jeg det måske virkeligt op - til religioner og deres syn på for eksempel et liv efter døden. Det kan man jo også med en vis rimelighed sige handler om en slags fremtid. Men det skulle vel ikke udelukke at tale om, hvad religionen betyder for personen HER OG NU. Men ellers ser jeg fortsat frem til endnu flere kloge ord. Jeg forsøgte at tilmelde mig. Men det kunne jeg ikke finde ud af. Især gik jeg kold på de mange mystiske tekniske informationer, jeg ikke aner, hvad jeg skal svare på.

Venlig hilsen

Else
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Håb

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Else

Teori er ét og praksis er noget andet, jeg kan ikke forestille mig at en gestaltterapeut er så gestaltisk i hovedet, at han/hun ikke ville snakke om håb fordi det handler om fremtiden - i så fald har han/hun vist misforstået noget.

Gestaltterapien er bl.a. inspireret af zen-buddhisme som ikke opererer med et liv efter døden, men med et liv i nu'et.

Apropos tilmelding, det burde nu ikke være svært. Du udfylder blot "Registreringsinformation" og så siger du Ja til "Send besked, når der svares" i "Indstillinger" og så trykker du på "Udfør" og så skulle den være hjemme :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Håb

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Else

Her er så et svar fra Bent Falk

Af Bent Falk

Kære Per Holm Knudsen
Det korte svar er, at håbet (det, at jeg håber) er i nutiden, selv om den mulige opfyldelse er i fremtiden.

Lad os folde svaret lidt mere ud: I et gestaltterapeutisk forløb kan man fænomenologisk undersøge hvad klienten håber, hvilke data i nutiden (eller de forestillinger, der ganske vist har rod i fortiden, men som i form af erindringsbilleder kan være aktivt tilstede i nutiden), der underbygger håbet, og hvordan dette håb fungerer her og nu for den pågældende.

Fungerer håbet ansvarsforflygtigende og passiviserende ("waiting for Santa Claus")? Det vil være tilfældet, hvis en alvorligt syg undlader at gå til behandling, fordi han håber på et helbredelsesmirakel, eller hvis en arbejdsløs undlader at søge arbejde, fordi han håber at vinde i tipning.

Eller virker håbet tvært imod engagerende, fordi den håbende har data, der underbygger, at hun kan være med til at forbedre sin øjeblikkelige situation og derfor tager ansvar for at gøre, hvad hun kan? Det vil gælde for en kræftsyg, der vælger at gennemgå en ubehagelig kemoterapi, fordi forskningen giver håb om, at den kan hjælpe, og fordi der er nogen eller noget i hendes liv, som gør, at hun gerne vil leve.

Har håbet karakter af en forventning, hvor man tror, livet (partneren) skylder en noget, sådan at det lægger op til bitterhed og fornærmethed, hvis forventningen ikke bliver opfyldt - der, hvor man ellers kunne nøjes med at være ked af det?

Eller har det mere karakter af et ønske, hvor man er åben for, at der kan ske noget godt, selv om man ikke fuldt ud er herre over, at det sker? Uden en sådan åbenhed for, at det måske bliver en god dag i dag, er det svært at komme ud af sengen om morgenen, og selv om "hele dagen" ikke foreligger "nu", så foreligger min større eller mindre oplagthed "nu" som et fænomenologisk faktum.

Er håbet lavt, kan terapien undersøge, hvilke data jeg bygger min pessimisme på, hvordan jeg bærer mig ad med at forskrække mig selv med katastrofeforventninger, som jeg alligevel ikke tager mig sammen og tænker til ende, og hvilke kilder til selvstøtte (support) jeg muligvis kunne øse af, hvis min pessimisme viser sig at være velbegrundet. Støtten frem for nogen er den lyst, der kan drive det værk, som det er at komme på benene, ud af døren osv.

Derfor er det også en misforståelse, når man herser med en patient eller patienten herser med sig selv for ikke at opgive håbet. Håbet er sekundært i forhold til ønsket (lysten), og det er en ekstra anstrengelse for den i forvejen belastede, hvis han skal ligge der og håbe mere, end han gør. Det tapper ham for kræfter. Lysten kommer af sig selv, hvis der er noget, man har lyst til, og den er altid en kilde til kræfter. Det gælder selv der, hvor ønsket ikke kan opfyldes, sådan at lysten får skikkelse af sorg. I stedet for at sige: "Nu må du ikke opgive håbet!" er det efter min mening god gestaltterapi at spørge: "Hvad ville du ønske, du kunne få lige nu?'"

Somme tider stiller jeg det lidt firkantet op på denne måde:

Ønsker er altid af det gode (dvs. livsbefordrende).

Forventninger er altid af det onde (dvs. gør ondt værre).

Og håbet er midt imellem (dvs. ca. halvdelen af tiden er det en forbandelse, hvor det ville være en fordel at blive 'håbløs' i betydningen løst fra håbet).

Med venlig hilsen
Bent Falk
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Else Eriksen

Håb og gestaltterapi

Indlæg af Else Eriksen »

Tak for hjælpen. Nu er jeg da efterhånden blevet en hel del klogere på spørgsmålet om håb - og håb og gestaltterapi.

KH

Else
Besvar

Tilbage til "GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI"