Forsvarsmekanismer

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI
Besvar
ebbe nielsen

Forsvarsmekanismer

Indlæg af ebbe nielsen »

Kære Per

Jeg har skrevet et indlæg et andet sted på din side. Er ikke helt sikker på, at det er det rigtige sted (kan ikke helt finde rundt her på de nye sider). Derfor skriver jeg det igen - og her. Og drister mig til en tilføjelse.

Mon du kan hjælpe mig med et spørgsmål, som jeg har tumlet med et stykke tid. Jeg læste engang, at forsvarsmekanismer på den ene side kan være både nødvendige og gode for os, men risikoen kunne vist være, at de kunne forhindre en sund udvikling for os mennesker, hvis de så at sige fyldte for meget. I den forbindelse læste jeg, at man skulle prøve at se på det modsatte af ens forsvarsmekanisme og arbejde med den. Det forstod jeg ikke. Kan du hjælpe mig?

Og så har jeg læst noget, du har skrevet, hvor du fortæller om, at hvis man har været udsat for chok, skal man ikke gå ind i chokket, men altid væk fra det. Hvad betyder det egentlig i praksis? Jeg har altid troet, at det var klogt at fortælle om sin chokoplevelse. Men jeg synes, at du antyder noget andet.

Venlig hilsen

Ebbe
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Forsvarsmekanismer

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Ebbe

Din dristighed medførte at jeg lavede et nyt forum om GESTALTTERAPI :1:.

Forsvarsmekanismer er hverken gode eller dårlige, rigtigt anvendt er de gode, og uhensigtsmæssigt anvendt er de "dårlige" for os. Du kan læse nærmere om det, man i gestaltterapien kalder modstande her: Gestaltterapiens Modstandsmodel.

Når man gør noget, man synes er dårligt for én, så kan det være en god iide at spørge sig: Hvad fordelen ved min adfærd?, for på den måde at komme til klarhed over, hvordan modstanden/forsvaret hjælper én. Derefter har man muligheden for enten at sige: Ok det vælger jeg så af to onder - eller at sige: Det er uhensigtsmæssigt, jeg vil erstatte det med en anden adfærd (som jeg måske først skal øve mig i).

Vedrørende chok: Det har du forstået rigtigt. Du kan læse nærmere om det her: CHOKTRAUMETERAPI - PTSD. Det kan være udmærket at snakke om det, man ønsker at snakke om, fortælle om. Problemet opstår, hvis hjælperne af misforstået hjælpsomhed prøver at få folk ind i det, som man kunne kalde chok-kernen f.eks. i debriefing - istedet for væk fra. Jeg tror, at du vil forstå det, når du læser CHOKTRAUMETERAPI - PTSD.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI"