Frygt for ny identitet

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI
Besvar
ibenbakandersen

Frygt for ny identitet

Indlæg af ibenbakandersen »

Jeg er stødt på en kvinde, der mere eller mindre bevidst bremser sin udvikling. Konkret har hun et mønster, der gør, at hun faktisk ret bevidst opsøger problemer og smerte, fordi det er hendes velkendte og dermed trygge mønster. Hun fortæller så, at på den ene side kunne hun godt ønske sig at leve et liv, hvor afsættet ikke nødvendigvis var smerte og problemer, men på den anden side kan hun frygte et sådan liv, for det kender hun ikke, og det forekommer hende derfor ret angstfyldt. Det kan hun meget klart selv formulere og afslører dermed en ganske god selvindsigt. Jeg kunne være ret nysgerrig efter at vide, hvordan du ville gå til hende - hvordan du ville håndtere hende - og om du har et par idéer eller tre?

På forhånd rigtig mange tak

Iben
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Frygt for ny identitet

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Iben

Jeg ville nok sætte spørgsmål ved, om det er en ny identitet, hun vil opnå, mon ikke det snarere er en udvidelse af den identitet, hun har nu?

Hendes tryghed er, at hun altid har mulighed for at gøre, som hun gør nu, det vil der jo ikke blive ændret på. Det, hun kan opnå, er en udvidelse af sine nuværende livsudfoldelser, hun har med andre ord noget til gode.

Og så ville jeg nok osse arbejde med hvilke fordele, der er ved den nuværende livsstrategi, er det fordele, der er baseret på nutid eller på fortid, og hvordan kunne de livsstrategier evt. opdateres til version 2008-2009.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
ibenbakandersen

Ny identitet

Indlæg af ibenbakandersen »

Kære Per

Tak for dit svar.

Kloge og tankevækkende ord. De siger mig en hel del.

Mange gode hilsner

Iben
Besvar

Tilbage til "GESTALTTERAPI / PSYKOTERAPI"