*
PSYKE & SEX DEBAT
DEBAT- OG SPØRGEFORUM om PSYKE OG SEKSUALITET
ved PER HOLM KNUDSEN - PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG

*
*
Dato og tid er 10. dec 2019 19:49

Alle tider er UTC+01:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22. nov 2006 13:58 
Kære Per Holm Knudsen

Af forskellige grunde har jeg desværre en del angst for tiden. Jeg har ladet mig fortælle, at et af midlerne, jeg kunne bruge her, er at lære at trække vejret ordentligt og dybt. Det skulle handle om at få trukket vejret ned i maven og mellemgulvet frem for at lade det blive oppe omkring brystet, som jeg desværre gør det. Jeg ville meget gerne trække vejret dybere; men jeg kan ikke finde ud af hvordan, jeg skal gøre. Kan du hjælpe mig her og give mig nogle fiduser til, hvordan jeg kan få luften ned i maven.

Med håbefulde hilsner

Else Eriksen


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 24. nov 2006 18:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5440
Geografisk sted: Region Midtjylland
Hej Else Eriksen

Det er korrekt, at for lidt vejrtrækning er en væsentlig del af angstoplevelsen. Der er lavet mange beskrivelser af, hvad angst er. Jeg vælger at arbejde med den model, der siger, at angst er kontrol af grundfølelserne glæde - sorg - vrede - seksuel lyst. Disse følelser kan forstærkes eller formindsket gennem vejrtrækningen, jo mere luft, jo mere følelse, jo mindre luft, jo mindre følelse og desto mere angst. Eller som min gode ven Ebbe siger: Angst er liv der ikke leves. Ordet angst kommer af latin angustiae, der betyder snæverhed.

Der er flere måder at forbedre sin vejrtrækning. Vil man gøre meget ved det, kan man f.eks. opsøge en afspændingspædagog. Men en måde kan være at tømme sine lunger aktivt, altså presse så meget luft ud som muligt, så vil luften automatisk strømme ind igen.
En anden måde er at fylde sine lunger med luft og så "hoppe" med sin mellemgulvsmuskel, mens man holder luften. Derpå tømme lungerne for luft og igen "hoppe" med mellemgulvsmusklen, man holder luften ude.
En tredje måde er at forstille sig, at man kan trække sit vejr helt ned i bunden af maven og aktivt bruge maven til at fylde luft i lungerne.

Og her er så et par sider på nettet med vejrtrækningsøvelser:

Vejrtrækningsøvelser – eller hvordan bryder man sit vejrtrækningsmønster?

Ove B. Wadum: Hovedpine og Migræne - Der kan gøres noget ved det! (sundhedsguiden.dk)

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
MEDLEM AF FORENINGEN AF
PROFESSIONELLE PSYKOTERAPEUTER

Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Tlf. (+45) 86 96 20 03
Mobil (+45) 53 63 20 03

http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 25. nov 2006 14:10 
Kære Per Holm

Mange tak for dit fyldige og indholdsrige indlæg. Jeg tygger godt på det og nærlæser og efterprøver det.

Kærlig hilsen

Else Eriksen


Rapporter indlæg
Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC+01:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan skrive nye emner
Du kan besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Udviklet af phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Dansk oversættelse & hjælp: Olympus DK Team
[ Time: 0.154s | Queries: 21 | Peak Memory Usage: 4.79 MiB ]