Grim drøm

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DRØMME
Besvar
Daniel
Tilmeldt bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. maj 2006 14:46

Grim drøm

Indlæg af Daniel »

Hejsa Per.

I sidste uge drømte jeg det her om en veninde jeg snakker med over nettet, men som jeg ikke har mødt endnu:

Jeg står på en togstation. En mand kommer hen til mig og skal have hjælp med noget headset væsen til sin mobil vist nok. Så pludselig ser jeg en veninde, gå rundt ude på sporet hvor der ikke er tog, så pludselig kommer der et tog om hjørnet. Jeg råber højt at hun skal komme væk, hvor hun så begynder at løbe alt hvad hun kan. Jeg taber hende af syne og løber hen til toget som der nu er standset, og ser til min frygt at hun ikke nåede det pga man kunne se det på togets hjul.

Så vågnede jeg af min drøm eller ja mareridt og ja begyndte at græde. Resten af den dag gik jeg og kunne huske den drøm meget tydeligt, og kan stadig huske i dag at jeg har haft den, men den påvirker mig ikke lige så meget i dag, som den gjorde den dag hvor jeg drømte den.

Hvordan kan det være at mareridt kan være så modbydelige og sætte sig i en for en hel dag og dagen efter endda? :5:
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Grim drøm

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Daniel

En af grundene til, at vi ikke bryder os så meget om grimme drømme / mareridt, er at vi ikke har lært eller har en tradition for at forsøge at forstå vores drømme.

I et sydøstligt samfund (som jeg p.t. ikke husker navnet på) der siger man f.eks. til børn, der bliver skræmt af en tiger i en drøm: Næste gang du drømmer om en tiger, så vend dig rundt og spørg tigeren, hvad den vil dig.

Jeg har hørt mange mareridts efterhånden og min erfaring siger mig, at drømme altid vil os det godt, at vi kan lære noget om os selv, især er mareridt og tilbagevendende drømme vigtige.

Den måde, jeg bruger til at forstå drømme på, er en gestaltterapeutisk. Den siger, at alle dele af drømmen er dele af dig selv. Så hvad repræsenterer pigen hos dig? Hvad repræsenterer toget hos dig? Hvad repræsenterer togstationen hos dig, manden, headsettet?

Prøv at genfortælle drømmen ud fra de forskellige elementers synspunkt. Hvordan oplever toget drømmen? Pigen drømmen? Manden drømmen?

Eksempelvis: Jeg er en togstation. Inde i mig er Daniel der hjælper en mand med et headset. Inden i mig er der et tog der kører Daniels netveninde ned. Osv.

Giver det mening? :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Daniel
Tilmeldt bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. maj 2006 14:46

Indlæg af Daniel »

Jeg prøver efter bedste evne så :D

Jeg fandt jo ud via drømmen, at hun betyder meget for mig, og jeg bare ikke vil miste hende på nogen måde. Hvordan toget oplever drømmen ved jeg ikke. Ved faktisk ikke helt hvordan jeg kan fortælle det udfra deres synspunkter hvis jeg skal forestille mig det når det er i en drøm/mareridt. :)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Grim drøm

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Daniel

Jeg kan prøve med et par eksempler:

"Jeg er et tog der pludselig kommer rundt om hjørnet og kører Daniels veninde ned der går rundt på skinnerne."
- Hvordan kan du være et tog der bare kører din veninde ned?
- Hvad er et tog for dig?

"Jeg er en mand med headset, der har brug for at Daniel hjælper mig."
- Hvordan er du en mand med headset, der har brug for hjælp f.eks. i forhold til pigen?

Det er kun et mareridt, sålænge du ikke forstår betydningen af drømmen :2:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Daniel
Tilmeldt bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27. maj 2006 14:46

Indlæg af Daniel »

et tog er for mig et transportmiddel man bruger fra punkt a til b. dog kan det være dødeligt pga man høre om alle de ulykker man har hørt om i tv.

ved ikke hvordan jeg kan være et tog (føler mig dum pga jeg ikke helt forstår)

men manden har brug for hjælp, fordi jeg ikke havde set min veninde først i drømmen? :)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Grim drøm

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Daniel

Det kunne f.eks. være at du var bange for at buse for hurtigt frem (toget) i forhold til veninden og på den måde ødelægge forholdet (køre hende ned)?

Opholder du dig meget ved en computer (mand med headset)? Og har du f.eks. brug for at en anden side af dig (Daniel) får dig væk fra den?

Det er bare mit bud og det behøver slet ikke at være rigtigt :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Confused!!

Indlæg af Confused!! »

Det virker ret skarpt det der, læste denne tråd helt efter jeg har skrevet en anden i samme underforum.

Men de to ting, manden og toget, virker jo som meget logiske symboler for det du kommer frem til.
Confused!!

Indlæg af Confused!! »

Okay mig igen, jeg har tænkt lidt over det, og tror du egentlig drømme kan være så komplekse, mener bare, det er jo ret indviklede symboler. Hvis ens underbevidsthed vil frem med noget, hvorfor drømmer han så ikke bare, at de er sammen, men han buser for hurtigt frem, så hun trækker sig tilbage? Hvorfor så kringlet ??
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Drømme

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Confused!!

Dels så er drømme sjældent umiddelbart logiske, de er formentligt ikke noget, der udspringer af vores logi, men det er der jo så meget der ikke er, tænk blot på vores fantasier, dagdrømme, kunst, litteratur, eventyr, film osv.

Vi indeholder meget andet inden i end det, vi sådan observerer her ude på overfladen :1:.

Billede
Henri Rousseau: Drømmen 1910
(Klik på billedet for at se det større)

Drømmefaserne er meget vigtige for vores trivsel, hvis vi berøves vores drømme, så får vi det elendigt. Dyr drømmer i øvrigt osse.

:idea: Drøm (Leksikon.org)
:idea: Drøm (Wikipedia)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Confused!!

Indlæg af Confused!! »

Vidste faktisk godt dyr drømte, eller i hvert fald hunde, for hører tit min egen sige sjove lyde mens han sover :)

Hmm, tak for links'ne. Spændende læsning, som faktisk hjælper mig en del
Besvar

Tilbage til "DRØMME"