Kroppen har lyst, hovedet har ikke

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG LYST
Besvar
JP

Kroppen har lyst, hovedet har ikke

Indlæg af JP »

Hej Per

Min kone og jeg har et, måske atypisk, problem i forhold til hendes lyst. Hun har gennem de sidste år kæmpet med en meget nedsat lyst til sex, noget der tærer hårdt på os begge og er ved at sprænge forholdet.

Hun kommer fra en hadsk, dominerende stedfar, der lærte hende at sex og seksuelle følelser var beskidt og forkert, og fortsatte til kærester, der "oplærte" hende i sex i den forstand, at hun lærte at tage mod ordrer for at tilfredsstille dem.

Sexlivet i de første år af vores forhold var meget aktivt og eksperimenterende, men nok meget et udtryk for denne programmering. Da vi begyndte at behandle hendes fortid, både sammen, og med en psykolog, blev hun bevidst om, at hun egentlig ikke anede, hvem hun var rent seksuelt. Det (og udefra kommende faktorer) førte til en lang periode, hvor hun lukkede ned og næsten ingen lyst følte.

Vi har arbejdet meget med det og er nu kommet dertil, hvor hendes krop er begyndt at reagere på kærtegn og erotiske stemninger, men det fører til, at hendes bevidsthed nærmest går i panik. Hun ved ikke, hvad hun skal, og kan ikke forholde sig til de signaler, der kommer fra hendes krop. Når jeg gør tilnærmelser til hende, kan hun f.eks. sige "Min krop har lyst, men jeg har ikke".

Når vi har sex, fungerer det fysiske ganske udmærket forudsat, at vi holder os til det ret stærkt ritualiserede skema for "den sikre" måde at have sex på (jeg giver hende oral orgasme, og hun kærtegner mig, mens jeg giver mig selv udløsning med hånden). Større afvigelser fra denne måde giver hende angstfornemmelser, og slukker hendes lyst igen. Forspil og kærtegn er ligeledes noget, hun helst ser vi springer over, med mindre vi har tøj på, og situationen dermed er "sikker".

Vi er begge meget enige om at prøve at få denne problemstilling løst og vil høre, om der findes nogen øvelser, der kan hjælpe hende med at få integreret, hvad hendes krop og bevidsthed vil.

Hun er begyndt at gå til psykolog igen for at komme videre, men indtil de når til at snakke om sex, vil vi meget gerne høre, om der er nogen værktøjer vi kan arbejde med.

Hun er 27, jeg er 34.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Kroppen har lyst, hovedet har ikke

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej JP

Da din kone går i behandling hos en psykolog, og derfor nok vil komme til at arbejde med konflikten mellem krop og sind (tanker) der, vil jeg nøjes med foreslå, at I en periode prøver sensualitetsøvelser, der kan øge hendes kropsbevidsthed.
:idea: Netdoktor.dk har en udmærket beskrivelse: Sansetræning

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
JP

Indlæg af JP »

Hej Per

Vi har kigget lidt på det, og prøver med en "light" version det næste stykke tid, hvor vi på forhånd er enige om vi skal have en "forspils-session" eller have sex. Det ser ud til at virke, da det får hende til at slappe meget mere af , så hun faktisk kan nyde det.

Vi ser om det virker, lige nu er vi i hvert fald ret optimistiske :)

Mange tak.
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG LYST"