Nervøsitet

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer DRENGE OG PSYKEN
Besvar
Aske09

Nervøsitet

Indlæg af Aske09 »

Det er efterhånden et par år siden, men engang i folkeskolen skulle jeg fremlægge i historie hvor jeg totalt black-out'ede da jeg følte mig usikker på stoffet og begyndte at græde. Siden dengang har det været svært for mig at fremlægge og jeg har virkelig skulle tage mig sammen til fremlæggelser da angsten for at det samme skulle ske igen stod på inde i mit hoved. Til mundtlig eksamen har jeg lidt det samme problem, men jeg er blevet bedre til at kunne stå op og sige min mening og slappe af til fremlæggelser. Jeg tror det har meget at gøre med at jeg er for selvkritisk og jeg vil gøre alting perfekt. Jeg tænker altså for meget på hvad andre synes om mig og hvordan jeg står frem når jeg står foran en klasse eller foran to censorer.

Jeg er nu 16 og har modnet mig meget siden dengang jeg black-out'ede, og dermed har jeg fået mere selvtillid og kan nemmere stå foran en klasse, men det sker dog nogen gange, at jeg bliver meget nervøs og føler at jeg ikke kan huske det jeg skal sige, og ikke kan tænke klart.

Jeg har hørt om en dreng som havde stor angst for eksamener og nervøsitet, som ved en telefonsamtale med en psykolog fik overvundet sin angst og kom af med nervøsiteten.

Derfor ville jeg høre om der er nogen metoder til at takle nervøsiteten med hensyn til fremlæggelser og (mundtlige) eksamener?

På forhånd tak
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Nervøsitet

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Aske

De allerfleste mennesker kender nok, den angst du beskriver for at stå op i en forsamling og skulle sige noget, formentlig derfor mange ikke gør det til møder. :1:

Perfektionisme er ødelæggende - ingen kan være perfektionister i virkeligheden - alle begår gudskelov fejl. Læs dette om PERFEKTIONISME.

Eksamensangst er osse stærkt udbredt, det hjælper selvfølgelig at være vel forberedt, og derudover kan du her læse mere om Eksamens-tips.

Billede

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Oralen

Rolig

Indlæg af Oralen »

Rolig rolig.

Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at være godt forberedt, evt. Fremlægge for dine forældre og/eller søskene hvis du har nogle.
Du kan hvis du har tid, starte til teater eller musical hvilket også hjælper mange med den angst som du fortæller om der. Du kan faktisk også begynde at trylle (ved det lyder mærkeligt, men kan faktisk hjælpe lige så godt som med musical/teater)
prøv det ud, se hvad der virker for dig.

PS: Du kan også øve dig i et spejl og sørge for du ser selvsikker ud imens du fortæller det du nu skal.
Besvar

Tilbage til "DRENGE OG PSYKEN"