Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre!

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG DERES SÆD OG SÆDAFGANG
Besvar
Larsvik25

Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre!

Indlæg af Larsvik25 »

Hej Per!

Jeg er en ung mand på 25 der er meget frustreret over at jeg i de 5 år jeg har været seksuelt aktiv kun ganske, ganske få gange har været i stand til at komme eller få orgasme sammen med en kvinde.

Jeg elsker ellers kvinder og sex, og har været sammen med 14 forskellige kvinder de sidste 5 år - lige fra one-night stands til længere forhold - men altid er problemet det samme:
Rejsning og lyst er intet problem, men når jeg har været igang i et stykke tid bliver jeg bare slap og går død - uden at få udløsning. Det er som om jeg rammer en eller anden barriere eller hæmning. Jeg har stadig glæde af sex, og har også oplevet at få en orgasmeagtig følelse i kroppen når en pige har givet mig handjob eller blowjob, men det er stadig uden decideret udløsning.

Jeg er ellers ikke en genert eller hæmmet person, og jeg spiser sundt og varieret, tager ingen medicin og dyrker motion 2-4 gange om ugen , og er i normalt god form.

Jeg har læst en smule om tilstanden på nettet og har set sorg og stress som mulige årsager, så det bør vel nævnes at min far døde da jeg var 17, og at jeg har haft en del problemer hjemmefra med min mor også. Det er dog problemer som jeg har arbejdet meget med, både igennem terapi og meditation, uden at det har haft nogen som helst effekt på problemet med at komme!

Derfor hjælp mig - det er så frustrerende! Jeg har ikke råd til at gå mere til terapi for øjeblikket så det må meget gerne være nogle råd eller øvelser jeg kan lave selv. Men jeg vil gerne høre alt den hjælp du kan tilbyde.
Jeg vil meget gerne ud over dette problem.

På forhånd tusind tak.

Mvh. Lars
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre!

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Lars

Jeg gætter på, at det handler om præstationsangst, nemlig en selvforstærkende proces, hvor det, at du evt. ikke kommer, får dig til at frygte, at du heller ikke kommer næste gang og næste gang osv.

Hvad har været karakteristisk for de gange, hvor det er lykkedes for dig at få orgasme med en partner?

Man kan godt opleve at være så langt i ophidselsen, at man får en orgasmeagtig følelse, der betyder, at man ikke får en egentlig orgasme, måske fordi man blev forstyrret under vejs, var for optaget af partneren osv.

Er du perfektionist? Eller er du konfliktsky? En "behager"?

Hvordan fungerer det ved onani?

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Per.

Tak for dit svar.

jeg ved ikke om jeg er overbevist om præstationsangstteorien. Jeg har haft problemet så længe at jeg næsten ikke forventer at opnå udløsning i samleje længere - så jeg føler ikke at det gør den store forskel om jeg fokusere på det eller ej.

Jeg kan godt genkende nogle af de andre ting du nævner - jeg er tilbøjelig til at være perfektionistisk og kan være meget selvkritisk. Jeg er mere optaget af at min partner skal få en god oplevelse end jeg selv. Hvad det betyder tænker jeg så en del over nu.

Ellers vil jeg ikke sige at jeg er genert eller hæmmet, men jeg har muligvis ngole mindreværdskomplekser. Jeg havde dog ikke tænkt at det var så voldsomt at det i sig selv kunne være grund nok til det. Det er bestemt ikke fordi jeg holder mig tilbage ellers, hverken i sengen eller i virkeligheden :)

Tit er det som om jeg bare ikke kan mærke så meget under samlejet (som ved onani), og jeg har bemærket at jeg kan få en underlig tilbøjelighed til at "zone ud" og ikke være nærværende i det - som om en del af mig virkelig er bange for at give sig hen til det.
Men hvad vil du råde mig til ?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Lars

En udmærket iagttagelse som måske netop forklarer, hvad der foregår på dit indre plan. Som du beskriver det, så lyder det som om du i samværet med kvinden er omverdensstyret, det er hendes velbefindende, der styrer dig - og ikke dit eget. Det gør, at du formenligt er mere i dine tanker end i din kropslige tilstedeværelse. Orgasme er jo en kropslig proces, hvor man slipper kontrol over både krop og bevidsthed og blot hengiver sig eller overgiver sig til kroppens reaktioner.

På det psykologiske plan kan der måske ske det, at mens én side tænker "for meget" på kvinden og hendes vurderinger af dine præstationer (jvnf. "mindreværdskomplekser"), så er en anden del af dig på vej væk fra "vurderingen", på vej væk fra "fjenden" (kvinden), eller med andre ord søger den beskyttelse i fravær.

Måske kunne det være en god ide for dig at få nogle snakke med en professionel sexologisk orienteret psykoterapeut - så du kunne komme lidt til bunds i dig selv. Det behøver ikke at være en langvarig proces, men blot nogle få samtaler, der kunne få dig på sporet af kilden til din uvilje til overgivelse.
:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

:!: Og husk: STORE BEGYNDELSESBOGSTAVER EFTER PUNKTUM og ved NY sætning hjælper på læsbarheden!!! Det er jo ikke en mobiltelefon [mobil], det her!!! (Siger den gamle dansklærer) :1: (Jeg har rettet denne gang.)
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 25. maj 2010 06:22, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hvordan er dine priser og mulighed for at få tid evt?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Lars

Her kan du se Priser og tider. P.t. kan ventetiden godt være 2-3 uger, men normalt inden for én uge.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Larsvik25

Indlæg af Larsvik25 »

Ja, det ville sikkert være godt at prøve. Desværre har jeg ikke råd til det lige i øjeblikket, men jeg vil helt klart skrive mig det bag øret.
Der er ikke nogle øvelser du kan anbefale man kan lave selv? Jeg tænker både på fysisk og mentalt?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Lars

Fysisk kunne du prøve at udstrække tiden mellem dine sædafgange, sådan at du f.eks. er mere "trængende".

Psykisk kunne du f.eks. lade være med at tænke på hende, men kun tænke på dig selv, og at nu vil du simpelthen bare ...... (indsæt selv et passende ord) hende.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Larsvik25

Indlæg af Larsvik25 »

Tak for rådet. Kender du egentlig til nogle tilfælde med mænd der har haft det samme problem og har løst det?
Og hvordan?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 5: Forsinket sædafgang - der må være noget jeg kan gøre

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Lars

Ja, f.eks. ved at tillade sig noget mere aggression (gå til den) og ved at tænke lidt mindre på kvindens nydelse og mere på sin egen. Kvinden har jo trods alt ansvaret for sin egen nydelse! :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG DERES SÆD OG SÆDAFGANG"