Hva er der med min lillebror.. :'/

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DRENGE OG FORÆLDRE
Besvar
Louise

Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af Louise »

Heej Per..
Jeg håber så meget at du ka hjælpe mig..

Jeg er en ung kvinde på 19 år, og jeg har en lillebror, som lige er fyldt 4 år..
Han er så temperamentsfuld, og bliver aggressiv når han bliver sur.. Han slår, sparker, napper, græder, råber, skriger, kaster med ting osv.. Man må ikke kigge på ham eller være i nærheden af ham..
Han bliver sur hvis der fx er noget som han ikke kan finde ud af, og han går generelt rundt og er ked af det og græder hele tiden.. Der er selvfølgelig tidspunkter, hvor han er glad, men jeg synes at han oftere er sur/ked end han er glad..

Han siger hele tiden 'Nej, det kan jeg ikke.!', selvom det måske er noget så simpelt som at sige tak for mad..
Han har ingen problemer med det verbale eller motorikken.. Der er han faktisk ret go..

Hvis han er alene eller i mørke bliver han rigtigt bange, og græder.. Han vil ikk være der alene..

Vores forældre kan måske godt være lidt hårde, skælde ud og sige at han skal holde op med at pylre..
I børnehaven er der ikke nogle problemer, ikke nogen som driller ham.. Der er det mere ham, som er 'bøllen'..

Min anden lillebror, på 7 år, retter meget på ham, skælder ham ud og råber af ham.. Det er noget han har fra vores mor.. Hun kan godt skælde meget ud nogle gange, men jeg tror det er fordi hun er træt..
Hun har ikk haft det nemt på det sidste, pga jeg har haft 5 selvmordsforsøg, og kæmper meget med at holde mig stående..

Jeg har prøvet at sætte mig ned og snakke med ham, og prøve på at få ham til at fortælle mig, hvad der er galt, selvom jeg ved det måske er svært for ham at forklare når han er 4 år.. Jeg har taget ham med ind i soveværelset et af de steder hvor han er mest bange for at være, og vise ham at der ingen monstre er under sengen..

Jeg håber så inderligt at du vil hjælpe mig.. Det gør ondt som storesøster, at se sin lillebror have det sådan og, at man så ikke kan gøre noget.. At se ham få skæld ud, fordi han sidder og græder og siger, at han ikke kan..

På forhånd tak.. :)

Knus Louise..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Jeg tror, at der er mindst to årsager til, at han reagerer sådan.

1) Han er i det, man kalder selvstændighedsfasen. Nogen kalder det "trods-alderen" - og til det kan man sige, at trods er roden til selvstændighed. Han er ved at opdage, at han er en selvstændig person, der kan protestere over for andre - og det øver han sig så i :1:. Det har vi alle gjort, mere eller mindre.

2) Det lyder ikke som om, at han og du lever i en særligt velfungerende familie, og det reagerer han selvfølgelig osse på. Et gammelt indiansk ordsprog siger, at skæld-ud skræmmer barnets sjæl. Og det reagerer din lillebror selvfølgelig på.

Han er desuden i den alder, hvor mange børn er bange for monstre og ting under sengen osv. Du kan berolige ham og vise ham, at der ikke er noget at være bange for - under sengen. Men skæld-ud skræmmer ham.

Først og fremmest handler det vel om, hvorvidt du kan lære din forældre en anden adfærd over for ham. Men forældre i dine forældres alder er ganske svære at opdrage :1:.

Jeg håber, at du blev lidt klogere, og ellers er du velkommen til at skrive igen.

NB! Hvad er årsagen til dine selvmordsforsøg?
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise

Indlæg af Louise »

Heej Per.. :)
Mange tak for dit svar.. :)

Ja, jeg kunne godt bruge det.. Men jeg håber da at det snart kommer til at være anderledes, for det er også ret hårdt for mig at leve sådan, når jeg selv har mine problemer og bekymringer..

Årsagen til mine selvmordsforsøg var nok pga. at jeg var i et dårligt forhold med psykisk og fysisk terror/misbrug, og pga. at jeg følte ikke at jeg burde være her, fordi jeg følte mig ikke elsket.. Udover det har jeg nogle dårlige minder fra min barndom, om at jeg blev seksuelt misbrugt og det fik en masse følelser frem i mig, som jeg ikke kunne styre, håndtere eller forstå.. Lægerne sagde at det var affekt..
Jeg har været til psykolog og i kognitiv terapi, for at styre min vrede og mine reaktioner, men jeg synes ikke at det hjælper, men at det bliver værre, så jeg prøver at finde ud af hvad der så kunne hjælpe mig..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Ja det lyder som nogen rigtigt dårlige oplevelser for dig, hvem blev du seksuelt misbrugt af som barn? Kunne det evt. tænkes, at din lillebror osse bliver udsat for seksuelt misbrug, og at det måske er årsagen til hans frustrationer og ulykkelighed?

Du skal nok regne med at det tager noget tid at komme over den slags dårlige oplevelser, og det kan jo være svært, hvis f.eks. tålmodighed ikke er din stærkeste side(?). :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise..

Indlæg af Louise.. »

Meget.. Det var min daværende venindes far.. :'/
Nej, det har jeg ikke tænkt på.. Men kan man finde ud af det.? For hvis det er sket skal man jo gøre noget ved det, så det ikke skader ham senere hen..

Jaa, det tager rigtigt, rigtigt lang tid.. Og jeg har ikke en ret stor tålmodighed, desværre.. :)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Blev din venindes far straffet for overgrebene?

Du kan jo spørge din lillebror og så se hvordan han reagerer.
Når man har været ude for overgreb, så er det vigtigt, at man får den rette behandling, og jeg vil nok ikke mene at kognitiv terapi er tilstrækkeligt, fordi man der ikke arbejder med følelserne og med kroppen. :idea: Læs evt. mere her om CHOKTRAUMETERAPI

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise..

Indlæg af Louise.. »

Nej, det gjorde han ikke..

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal spørge min lillebror efter det, fordi han er kun 4 år.. Så, hvordan kan jeg spørge ham?

Jeg har været i kognitiv behandling, og som du siger hjalp det ikke rigtigt for mig i hvert fald.
Jeg vil gerne have det bearbejdet og det synes jeg ikke at kognitiv terapi gør.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Han burde have været straffet!!!

Du kunne f.eks. spørge din lillebror om hvilke lege han leger med den, du evt. tror kunne begå overgreb mod din bror.

Nej, kognitiv terapi løser langt fra alle psykologiske problemer.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise..

Indlæg af Louise.. »

Jeg ville også rigtigt gerne have han blev straffet, men det kan jeg desværre ikke få gjort nu.. :(
Jeg har ondt af ham..

Ja, det kunne jeg selvfølgelig gøre.. Jeg håber for guds skyld ikke at der er nogen der har rørt min lillebror.. Jeg ved ikke hvordan jeg ville reagere udover vrede og blive ked af det..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 5: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Hvis du melder ham til politiet, så vil han i det mindste blive afhørt, og når du er 19 år, kan du stadig nå at anmelde ham.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Louise..

Indlæg af Louise.. »

Jeg frygter bare at jeg tager fejl..
Jeg er 20 nu, og bliver 21 i december..
Jeg tænker bare over hvor meget de vil gøre ud af det når jeg ikke har nogle direkte beviser.. :(
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 6: Hva er der med min lillebror.. :'/

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Louise

Hvad mener du med, at du måske tager fejl?
Prøv at beskrive hvad du kan huske.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "DRENGE OG FORÆLDRE"