Er jeg satyroman..????

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG LYST
Besvar
Tommy

Er jeg satyroman..????

Indlæg af Tommy »

Kære Per,

Jeg har igennem længere tid været præget af depression og har, efter at have skåret mig selv nogle gange, været i psykoterapeutisk behandling og får paroxetin. Jeg er blevet diagnostiseret Emotionel Ustabil Personlighedsstruktur, Borderline.

Nu er jeg dog ikke længere i psykoterapeutisk behandling, men jeg har stadig problemer med heftige despressioner, og jeg har så bemærket, at de typisk blusser op når sexlivet mellem mig og min partner måske ikke er helt så levende som ønsket.
Eksempelvis kan jeg blive meget depressiv, hvis min partner og jeg ikke har haft sex i et par dage.

Kan det hænge sådan sammen, kan mine depressioner skyldes en seksuel forstyrrelse?????
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Er jeg satyroman..????

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Tommy

Nu er betegnelsen satyroman ikke en, jeg bruger til dagligt, så den måtte jeg lige slå op :1:. Det er osse en rigtig gammel betegnelse, der modsvarer den gamle betegnelse for kvinder med "overdreven" seksuel lyst, nymfoman. Christian Graugaard kalder det i sit SEXLEKSIKON "satyriasis" eller overdreven sexlyst hos mænd. I dag kalder man det hyperseksualitet, men det har intet med det du beskriver at gøre.

Dels er "overdreven" lyst jo meget kulturbestemt, hvornår er noget for meget? Og dels er "overdreven" jo osse noget meget personligt, hvornår er noget for meget for mig, og hvornår er noget for meget for dig?

Billede
Satyrer (klik på billedet for at se dem større)

Nu skriver du ikke, hvor gammel du er, men du er jo næppe folkepensionist, idet cutting (at skære i sig selv) er en nyere "trend" blandt unge. Når man som dig har borderline-træk, så har man det osse nogen gange rigtigt svært med behovsudsættelse og får måske nemt angst for at miste den anden, hvis man bliver afvist lidt. Det kan så medfører en større grad af nedtrykthed hos den pågældende, end det måske ville gøre hos andre.

Hvad er årsagen til at du ikke længere er i psykoterapeutisk behandling?

:idea: EMOTIONELT USTABIL PERSONLIGHEDSFORSTYRRELSE (Borderline personlighedsforstyrrelse) (NetPsykiater.dk)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG LYST"