Kærligheden og forelskelsen

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG PSYKEN
Besvar
Gæst

Kærligheden og forelskelsen

Indlæg af Gæst »

Hej Per,

Jeg er en pige på 19 år, som har været i et fast forhold siden jeg var 16. Min kæreste er helt fantastisk og en helt utrolig loyal og omsorgsfuld kæreste. Faktisk kunne jeg ikke ønske mig det bedre - og det også derfor jeg er så bekymret. Forelskelsen i vores forhold er naturligt nok begyndt at fordufte lidt og forholdet er blevet helt hverdagsagtigt, hvilket jeg også synes er rigtig dejligt og meget trygt. Altså burde jeg være lykkelig og tilfreds.

Men for to-tre måneder siden opdagede jeg denne her fyr på mit gymnasium, som går to klassetrin under mig. Han var helt vildt lækker og jeg følte mig virkelig tiltrukket af ham. Han begyndte/er begyndt at vise interesse for mig - på den ene side føler jeg mig helt vildt lykkelig, men på den anden side føler jeg både skyld og skam over mine følelser for ham. Jeg føler mig næsten helt forelsket i ham, selvom jeg ikke kender ham overhovedet. Men jeg elsker min kæreste rigtig rigtig meget og jeg føler mig meget illoyal over for ham, selvom jeg ikke gør noget fysisk ved mine følelser. Samtidig er jeg virkelig kommet i tvivl om mine følelser for min kæreste, elsker jeg ham virkelig, hvis jeg kan føle så lidenskabeligt om en anden fyr eller er der noget helt galt i vores forhold?

Jeg tænker på fyren morgen og aften - min dag er reddet bare han sender mig et enkelt smil. Men samtidig ønsker jeg ikke, at forlade min kæreste. Jeg ville ønske jeg bare kunne kvæle mine forelskede følelser og forsætte mit lykkelige parforhold med min kæreste, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det?

Mvh
Katja
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Kærligheden og forelskelsen

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Katja

Nu er mennesket meget dårligt udrustet til kun at føle begær i forhold til ét menneske, eller kun at blive forelsket i ét menneske - sådan er vi simpelthen ikke skabt - det passer ikke med vores biologi. Over for det har vi så en kultur, som mere eller mindre hylder idealet og princippet om "den eneste ene", og som de fleste af os slet ikke kan leve op til. Bl.a. derfor findes der grupper af mennesker som kalder sig polyamorøse - altså kærlighed til flere.

Så der er slet ikke noget galt med jeres forhold, men måske snarere med din forestilling om, at du ikke skulle kunne være interesseret i flere mænd på én gang - for det kan du jo åbenbart. At det så måske kan give komplikationer, er så en anden sag. :1:

:idea: Kig under POLYAMORI i kategorien OM SEKSUALITET her i PSYKE & SEX DEBAT

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG PSYKEN"