Øjne, der stirrer

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG PSYKEN
Besvar
Torben Hansen

Øjne, der stirrer

Indlæg af Torben Hansen »

Mon du kan hjælpe mig med et problem? Jeg har tidligere været meget genert og lidt indelukket, men med alderen er det blevet meget bedre for mig. Blandt andet kan jeg nu meget nemmere se folk i øjnene og har netop øvet mig på dette. Så vidt så godt. Men der er en ting, der virkelig går mig på. Jeg er i forhold til før i tiden, hvor jeg ikke turde se folk så meget i øjnene, nu blevet langt mere bevidst om, at jeg kigger folk i øjnene, og så bliver jeg bevidst om, at folk måske lægger mærke til, at jeg kigger dem i øjnene, så bliver jeg endnu mere bevidst osv. Det bliver rimeligt uafslappet af og til. Nogle gange forsøger jeg at kigge mindre i folk øjne. Og det kan være ok; men min store bevidsthed om, at jeg kigger, hvad de tænker osv kommer skyllende ind. Ret træls skulle jeg hilse og sige. Jeg kan forestille mig, at andre også kan synes, at det er lidt uafslappet og unaturligt.

Hvad søren kan jeg gøre? Ideelt set tænkte jeg ikke på, hvorvidt vi havde øjenkontakt. Men verden er ikke altid lige ideel. Så hvad søren skal jeg gøre? Har du nogle gode fif?

På forhånd tak

Torben Hansen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Øjne, der stirrer

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Torben

Jeg går ud fra, at det er dine øjne der stirrer :1:?
Man kan sige, at du er blevet bedre til at rette din energi ud og til at være den, der betragter, frem for at være den betragtede - eller med lidt andre ord "offer" for de andres øjne. Det er jo altid interessant at vide, hvad andre tænker, men det er af gode grunde næsten umuligt at trænge ind i knolden på dem og finde ud af det :1:. Derfor nytter det heller ikke at gøre sig så mange tanker om, hvad de tænkler om én. Det bliver som du selv skriver, alene dine forestillinger, der spøger i dit hoved.

Billede

Nu kan der knytte sig helt andre problematikker til din øjen-optagethed, f.eks. meget tidlige eksistentielle forhold. Det kan du arbejde med i psykoterapi, hvor du dels kan få den evt. manglende øjenstimulation(?), dels kan træne i øjenkontakten.
:idea: Inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Torben Hansen

Øjne, der stirrer

Indlæg af Torben Hansen »

Tak for dit svar. En lille tilføjelse: Det er nu ikke fordi, jeg er så optaget af, hvad andre tænker, men først og fremmest min egne store optagethed at, at nu kigger jeg, nu kigger han, nu kigger jeg igen etc etc. Jeg bliver fanget af den enorme selvbevidsthed og selviagttagelse. Det ville være dejligt ideelt set blot "at være". Er der et godt trick.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Øjne, der stirrer

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Torben

Generthed og introspektion (selviagttagelse) er i grunden af samme surdejg :1:.

:idea: Ebbe Scheel Krüger: 3 sider om generthed

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG PSYKEN"