Nervøs over kvinder, forhold, sex

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG PSYKEN
Besvar
Gæst

Nervøs over kvinder, forhold, sex

Indlæg af Gæst »

Hej

Er en mand på 25 år, der har fået oparbejdet en sådan nervøsitet over for hele konceptet med kvinder, forhold og sex, at blot tanken kan føre til fysisk ubehag, og alvorlige maveproblemer. Kan fx mødes med en pige, og fra det øjeblik hvor jeg opfanger "hey, hun er måske interesseret", så går der ikke mere en 10 sekunder før jeg har brug for at besøge toilettet. Har siddet og læst spg/svar på siden her i aftenen, og blot den proces at forestille mig hvordan jeg kunne bruge nogle af dine råd, er nok til at give mig uro i maven og svedetur.

Har nok altid været lidt nervøs eller genert anlagt, men det er først det sidste 1,5-2 år eller sådan, at jeg ligefrem bliver "syg" som følge af min nervøsitet. Min seksuelle erfaring begrænser sig til 4 gange, og fælles for alle disse, er at jeg har haft et problem med at komme meget hurtigt første gang. Det er egentligt ikke endt som nogen totalt negative oplevelser af den grund, men det er absolut stadigt noget jeg har været træt af og været nervøs for skulle gentage sig. Skal måske nævne at alle disse gange har været one-night ting, og at jeg aldrig har været i et reelt forhold.

Det er ikke sådan, at jeg har svært ved at finde årsager til at det er endt sådan her. Helt grundlæggende har jeg altid været bange for at blive til grin, bange for ikke at slå til, og deraf bange for at blive afvist. Har altid tænkt worst-case scenarios for enhver ny og lidt usikker situation.

Min frustration bunder i at det ikke bliver bedre, og jeg ikke ved hvordan jeg kommer fremad. Tværtimod går det, som nævnt ovenfor, snarere baglæns. Jeg er blevet dårligere til at snakke med kvinder, og kommer en køn pige forbi på gaden, kan jeg i dag finde på at kigge væk eller ned i gaden. Paradokset er, at jeg ellers syntes jeg på mange andre områder har bevæget mig fremad. Jeg har søgt at flytte grænser ved at hoppe i faldskærm, riverrafte mm (og haft gode oplevelser med det). Har søgt at forbedre min fysiske selvtillid ved at fitness træne (og fået en meget pænere kropsbygning ud af det). Er generelt blevet mere udadvendt.... så længe det da lige er i selskab med mænd eller kvinder der allerede har kærester / på en eller anden måde ikke er i "risiko gruppen".

Det er helt klart for mig, at jeg finder det pinligt at jeg i min alder er uerfaren både seksuelt og i et forhold. Det er helt klart for mig, at jeg er bange for at skuffe, blive til grin, blive afvist i starten af forhold pga. den manglende erfaring. Det er helt klart for mig, at jeg er kraftigt flov over at komme for tidligt, og bange for ikke at kunne slå til seksuelt, er bange for ikke at kunne kysse ordentligt. Det er helt klart for mig, at jeg er overdrevet bange for at blive afvist. Det er især klart for mig, at jeg nu frygter at denne frygt skal fortsætte, at jeg aldrig kommer videre.

MEN hvad gør jeg lige ved det? Jeg har prøvet at fortælle mig selv at det er fjollet, at det ikke betyder noget at blive afvist, at det er ligegyldigt om nogle tilfældige folk i en bar/cafe/sportsklub/... får et lille grin over at jeg dummer mig... men det hjælper ikke. Hvordan kommer jeg videre? Hvordan finder jeg modet til at tage chancen, og hvor får jeg den overbevisning der gør at, hvad der vel reelt set er angstanfald, ikke reelt fjerner enhver chance?

Vil som baggrundsviden nævne at jeg aldrig har været udsat for nogle overgreb, eller noget jeg opfatter som traumatiske oplevelser.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Nervøs over kvinder, forhold, sex

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Nej, det hjælper ikke at slå dig selv i hovedet og kalde din problematik for "fjollet", tværtimod lægger det endnu en snubletråd på vejen frem.

Dit problem lyder til at være mere omfattende end hvad, der kan klares i en brevkasse, så mit umiddelbare forslag er at få arbejdet med det i noget psykoterapi - og gerne i noget gruppeterapi. Gruppeterapi kan være at betragte som et beskyttet værksted, hvor man m/k kan træne nogen af de ting, som man har det vanskeligt med ude i den daglige verden.

Kan du ikke finde gruppeterapi, så er individuel terapi bedre end ingen terapi.

Så find dig en professionel psykoterapeut, og inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Billede

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG PSYKEN"