En drengs spørgsmål

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DRENGE OG KNOPPER PÅ PIKKEN / PENIS
Besvar
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

En drengs spørgsmål

Indlæg af Anonym1 »

Hej Per, og tak for at besvare folks spørgsmål omkring.. Ja.. Ting som for mange er et tabu. Jeg er en dreng på 14 år.

Grunden til at jeg ikke direkte henvender mig til min læge er simpel. Min far er min læge og jeg har ikke viderlig lyst til at indvie mine forældre i denne slags spørgsmål. I stedet ville jeg være overordentlig taknemmelig hvis du ville læse mit spørgsmål og besvare det så godt som man nu kan via et forum.

Jeg er meget sikker på, at det jeg har hedder talgknopper (eller papler?).
Lad mig prøve at beskrive dets udseende. Først befandt de sig kun på forhuden og var ikke synlige med mindre man trak den tilbage. De er omkring 1mm har en hvid farve og sidder i grupper. For et års tid siden da jeg sad og undersøgte min penis prøvede, jeg at trække forhuden tilbage. Altså indtil jeg nåede hvad er mit penishoved. Jeg havde aldrig før trukket forhuden så langt tilbage og havde før brugt en anden onaniteknik, hvor man ikke behøver at trække forhuden tilbage. Da jeg så trak den tilbage gjorde det lidt ondt og sådan, men det er ikke det mit problem omhandler. Hver gang jeg onanerede prøvede jeg at trække forhuden lidt længere tilbage end sidste gang og smerterne blev færre og mindre. Efter de gange for et års tid siden jeg har blottet mit penishoved er jeg nu også begyndt at få de prikker som jeg nævnte først i det her afsnit. Vil lige sige at det overhovedet ikke ser ligeså voldsomt ud som nogle af de billeder der er blevet uploadet til siden og at det ikke befinder sig bag penishovedet.

Jeg har læst mig til at de er til enten for at bevare den naturlige pH værdi eller også var det for at undgå udtørring. Så strejfede tanken mig at hvis man medicinsk (el. lign.) kunne bevare pH værdien eller på en eller anden måde undgå udtørring uden hjælp fra talgkirtlerne ville de så ikke blive overflødige og så måske blive mindre synlige eller bare mindre. Tænker bare at engang kunne man jo ikke se dem og der har de nok været overflødige da penisoverhovedet aldrig havde været blottet før.

Ville også høre at høre om man skal gøre noget for at undgå, de bliver endnu mere synlige end nu ?

Da du har meget mere erfaring på området kan det måske være lettere for dig, hvis du spørger mig om disse ting og om udseende. Altså konkrete spørgsmål som jeg måske ikke har tænkt på.

Min mobiltelefon er desværre gået i stykker men forventer en ny i denne uge og har tænkt mig at tage eventuelle billeder af det med den. Dog ville jeg sætte pris på at det ikke blev sat ud offentligt.

Har hørt om at man eventuelt kan få frosset sine talgkirtler væk?.. Det er ikke så vigtigt lige pt. men hvis de blev mere synlige / større kunne det da være.

Er der nogen bivirkninger, konsekvenser eller risici ved at få frosset dem væk ?

På forhånd, tak for hjælpen

Hilsen en uvidende anonym dreng Meget glad
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: En drengs spørgsmål

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Så fik jeg tid til at svare på nogen af dine spørgsmål :1:.

Der er forskel på talgknopper (forstørrede talgkirtler) og papler.
Talgkirtlerne afgiver fedtstof, der smører huden, så den er beskyttet og holdes smidig. Nogen gange kan kirtlerne være forstørret, vi kender det som hudorme. Hvis der går betændelse i en talgkirtel, bliver det til en bums.
Papler er små hudandringer, og de kan forekomme bl.a. på pik/penishovedet og formentlig har 14-25% af alle mænd / drenge den slags forandringer i større eller mindre grad. De har alene en kosmetisk betydning, og man kan tilsyneladende fryse dem væk, resultatet af en sådan frysning kender jeg ikke, lige som jeg ikke kender til evt. bivirkninger af behandlingen. Der er ingen grund til bekymring eller behandling af hverken talgkirtler eller papler.

Forhuden kan være mere eller mindre hæftet til pik/penishovedet, hvad du tilsyneladende har oplevet, og det er så lykkedes dig at frigøre forhuden.

Når man vasker sin pik/penis - eller sin kusse - så skal man, hvis man vil bruge sæbe, anvende intimsæbe med neutral pH. Man kan ofte nøjes med varmt vand og evt. noget olie.

Hvis du synes, det er pinligt med din far som din læge, så synes jeg du skal sige til ham, at du gerne vil have en anden læge.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Hej igen og tak for besvarelsen

Derudover tror du at du kunne besvare følgende?
1) Er det normalt at talgkirtler bliver mere synlige, vokser ell. lign. mere hvis jeg lige nu er 14 år?
2) Er det normalt at papler bliver mere synlige, vokser ell. lign. mere hvis jeg lige nu er 14 år?
3) Hvad kan man evt. gøre for at talgkirtler bliver mindre synlige eller ikke bliver mere synlige end de er?
4) Hvad kan man evt. gøre for at talgkirtler bliver mindre synlige eller ikke bliver mere synlige end de er?
5) Hvis jeg sender dig et tilstrækkeligt billede, burde du så kunne afgøre hvadenten jeg har papler eller talgkirtler? Og kan billedet blive mellem os, uden det bliver sat ud offentligt? ( Ved godt det i princippet ikke skader, men jeg ville stadig ikke have det godt med det. )

Per, jeg har næsten lyst til at sige jeg elsker dig fordi du har lavet denne hjemmeside og fordi du bruger din fritid på at hjælpe andre. Ved godt du sikkert har en masse som fortæller dig dette, men du bliver sikkert også glad når du får det at vide. Og du har fortjent at blive fornøjet :D

Med venlig hilsen
En uvidende anonym dreng
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: En drengs spørgsmål

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Mange tak for dine pæne ord :1: :1:.

1) & 3) Talgkirtlerne vokser mange steder på huden, når drenge og piger kommer i puberteten, det hverken kan eller skal man gøre noget ved, sådan er naturen :1:.

2) & 4) Det er ikke til at sige noget om, hvordan og mange papler den enkelte dreng/mand vil få. Man kan ikke gøre noget ved dem ud over at vænne sig til, at man har dem. De skræmmer ikke kærester væk [twolove].

5) Du skal være velkommen til at send mig et billede [camera2] på min email, som jeg ikke lægger ud - og så skal jeg se, om jeg kan foreslå dig, hvad det er.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Okay :P

Tak igen. Du får nogle billeder i begyndelsen af næste uge, da jeg ikke kommer til at være hjemme i weekenden 8-)

ps: Det kan godt være papler ikke skræmmer kærester væk, men billederne herfra skræmmer mig virkelig meget, og giver mig nærmest kvalme :?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: En drengs spørgsmål

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Så skulle du bare se alle de små dyr og svampe, der er på din hud :2:, du kan jo låne din fars mikroskop :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 14. apr 2007 20:30, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
Anonym1
Tilmeldt bruger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 23. jan 2007 18:48

Indlæg af Anonym1 »

Kan man fryse disse knopper væk både på glansen og skaftet/pungen?

Findes der nogen tænkelige komplikationer ved en forkert udført frysning?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: En drengs spørgsmål

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Anonym1

Nu skal vi jo lige skelne mellem hvad vi snakker om. De knopper der findes på skaftet er er talgkirtler og de skal være der. det er dem der fedter huden så huden beskyttes.

Et mindretal af drenge og mænd udvikler papler, små uskadelige hudforandringer på pikhovedet og de kan fryses væk.
Der kan være komplikationer ved alle indgreb på/i kroppen.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Talgkirtler på pikken / penis.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "DRENGE OG KNOPPER PÅ PIKKEN / PENIS"