Hvorfor vil jeg egentlig giftes?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om FORSKELLIGE BEHOV
Besvar
NELA

Hvorfor vil jeg egentlig giftes?

Indlæg af NELA »

Hej Per.

Min kæreste (26) og jeg (26) har været kærester i 2,5 år. Vi har et utrolig godt forhold og komplementerer hinanden godt. Vi kommunikerer godt sammen og er generelt gode til at snakke om tanker, følelser og problemstillinger.

Et af de emner, der har været meget oppe den sidste måned eller to, har været ægteskab. For et års tid siden var det nok 'børn', der var det store emne - og der er vi med tiden nok blevet relativt enige. Vi tænker, at vi måske er klar omkring 30 års alderen.

Nå, men det med ægteskab har nok skabt lidt mere uenighed og splittelse end tidligere emner.
Jeg vil åbenbart gerne giftes, og han føler ikke behovet for at blive gift. Han kan ikke se, hvorfor vi skulle blive det og fortæller mig, at han synes, at det mest væsentlige er, at vi elsker hinanden. Han har flere gange spurgt til, hvorfor jeg egentlig gerne vil giftes.. Og hvorfor vil jeg egentlig gerne det? Måske fordi det er det, man gør (jeg hader mig selv for at mene, at jeg så også bør gøre det!)? Måske fordi jeg så inderligt gerne vil lade min far (som kun har en datter) føre mig op? Måske fordi jeg er en håbløs romantiker? Måske fordi jeg har en mild grad af separationsangst (uden nogensinde at have det diagnosticeret ;) ) og derfor føler, at ægteskab vil minimere risikoen for at blive forladt?

Jeg tænker meget på ægteskab i øjeblikket og kommer nok lidt ofte til at nævne noget om det. Og jeg bliver så trist/ked, når han udtrykker, at han ikke har lyst til det. Jeg vil så gerne give ham plads til at 'ikke have lyst' til ikke at blive gift. Mange omkring mig får i øjeblikket børn, bliver forlovede og gift - jeg vil så gerne opleve de ting. Jeg har den bedste og mest forstående kæreste, jeg nogensinde kunne drømme om, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at han vil mig - og også vil have børn med mig, for det er han utrolig god til at fortælle mig! [forelsket]

Han har bedt mig om at komme med nogle "praktiske" årsager til ægteskab, for på den måde at overtale ham til at tænke lidt mere over det (Han er meget 'mandeagtig'/matematisk når det kommer til sådan noget :D ). Men det var lidt som om, at det jeg kom med, ikke helt var nok for ham.

Har du nogle forslag til:
  • 1. Hvorfor nogen (jeg/kvinder) så gerne vil giftes?
    2. Hvordan jeg måske kan lægge en dæmper på lysten til ægteskab? Måske får jeg aldrig 'overtalt' ham - og skal så kunne leve med aldrig at blive gift. Hvis jeg kan..
    3. Hvad jeg kan sige/gøre for at få ham til at få lyst/se meningen i ægteskab?
Håbefulde hilsner fra N
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Hvorfor vil jeg egentlig giftes?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Nela

Ja, nye tider og gamle skikke. :1:

Du har jo selv fire glimrende grunde til, at du gerne vil giftes:

1. Du er en romantisk sjæl (kvinde) [engelp].

2. Du tror, at giftemål er en slags samlivsgaranti, hvad det næppe er, hvis uoverensstemmelserne er tilstrækkeligt store. I dag kan du jo blive skilt digitalt (Se under direkte skilsmisse).
Nej fælles huskøb og dernæst fælles børn [Stork-Boy] [Stork-Girl] er sikkert en langt større garanti.

3. Og så er der en romantisk far-fantasi.
Hvad hvis du foreslår din kæreste, at I bare begge går op på rådhuset og lige får klaret det ægteskab? Bare jer to, bagefter en lille hyggelig middag [twolove], bare jer to. Og så er du gift. Helt rationelt er det den billigste måde at gøre det på. ;)

4. Og så er der det der med alle veninderne, som er blevet gift - og måske endda i kirke med hele den tyrkiske musik. :2: [noder] [noder]

Det er, hvad jeg får ud af dit indlæg. :1:

Og lad mig lige citere Blaise Pascal: Hjertet [hjerte-r] har sine grunde, som forstanden ikke har forstand på.

Du kunne jo spørge din kæreste, hvad hans irrationelle grunde til ikke at gifte sig med dig er! :2:

Og du kunne lade ham læse mit svar, hvilket minder mig om Dr. Phils fornuftige betragtninger: "Det er sjovere at bo sammen med en glad kone end en sur og utilfreds kone." Så af helt egoistiske grunde kunne der nok være en rationel grund til at gifte sig med dig! ;)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "FORSKELLIGE BEHOV"