Uenige om abort

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ABORT
Besvar
Line

Uenige om abort

Indlæg af Line »

Hej

Jeg er 30 år og mor til 2 børn på 5 og 1½ år. Jeg er blevet gravid igen trods p-piller, og vil gerne have barnet men min mand nægter. Han føler at han er færdig med at få børn, føler ikke at han vil kunne elske et uønsket barn som han har fået presset ned over hovedet, er bange for at det skal være en for stor belastning for mig, så jeg bliver stresset og lader det gå ud over ham. Jeg ved, at det bliver hårdt, men vil gerne have barnet. Abort føles fuldstændig forkert og jeg ser ingen gode grunde dertil - vi har en god økonomi, stort hus, jeg er hjemmegående / freelancer, stor bil - alle de praktiske rammer er i orden. Jeg har tidligere haft en missed abortion (ufrivillig abort) (før nr 2), og det var den værste oplevelse i mit liv. Jeg frygter hvordan en provokeret abort vil påvirke dels mig, da jeg er en meget samvittighedsfuld og følelsesladet person, og hvordan det vil påvirker vores forhold (som er pt er godt men har oplevet dårlige perioder pga børn og træthed) - jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv og tror at jeg resten af livet vil bebrejde ham, at han pressede mig til det. Jeg er bange for at det skaber en tomhed og langsomt dræber vores forhold, fordi han har presset mig til at gøre noget mod min krop og mine følelser, som er mig så meget imod. Vi er begge meget afklarede, og jeg føler ikke rigtig, at vi kan komme videre. Skal jeg vælge mellem mine følelser og samvittighed, eller skal jeg gøre som min mand ønsker - som han siger, så ved jeg jo ikke om jeg får det svært med det bagefter (men jeg føler inderst inde ikke at jeg kan leve med den beslutning). Jeg er skuffet over ham, synes han er egoistisk og ikke har respekt for mine følelser. Men jeg har da stor forståelse for, at det er irriterende for ham, når han nu ikke har ønsket et barn mere lige nu (måske aldrig). Jeg ville også gerne have ventet men nu er barnet på vej, og så må vi jo vælge en løsning vi kan leve med i længden.

Hvad gør man dog i sådan en situation? Er det en ide at søge parterapi? For hvordan kommer man videre, ligegyldig hvad vi vælger?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Uenige om abort

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Line

Du kalder dit indlæg, "Uenige om abort", men det vil jo være lige så rigtigt at skrive, "Uenige om vores barn", skal vi lade det leve videre eller skal vi slå det ihjel. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det jo hvad det handler om - og for en ordens skyld så går jeg ind for retten til fri abort.

Du kan ikke bære tanken om at skulle slå jeres barn ihjel, og din mand kan ikke bære tanken om at få et barn mere og ønsker at slå det ihjel. Det er meget store og vanskelige spørgsmål for jer begge. Du oplever, at din mand er egoistisk - og han kan med lige så stor ret opleve, at du er egoistisk. Du kan hævde ,at hans problem er mindre end dit, men det er jo ikke sikkert, at han oplever det som et lille problem, specielt hvis han (som mange) vælger skyklapperner og kan abstrahere fra, at der er tale om hans helt og aldeles levende barn.

Hvis I ikke kan finde en løsning uden hjælp ude fra, så er det nok en god ide, at finde en veluddannet psykoterapeut og få noget PARTERAPI. :idea: Inden I vælger en psykoterapeut så kig lige på denne side om Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog.

I den sidste ende er det dig, der sidder med besluttelsesretten. Og skulle du/I vælge abort, så vil jeg pege på en rigtig god og anbefalelsesværdig bog, der handler om provokeret abort er: Britt Karin Larsen: Du er alligevel til, Hans Reitzels Forlag, 1990.
Bogen er en kvindes smukke afsked med det barn, hun valgte ikke at føde. Og hendes accept af den beslutning.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Abort - provokeret.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "ABORT"