Sex og gråd

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER & ORGASME
Besvar
Sophia

Sex og gråd

Indlæg af Sophia »

Hej Per.

Jeg er en kvinde på 27 år. For at gøre en meget lang historie kort, lister jeg lige en række fakta. Jeg er et meget sensitivt menneske. Får medicin for depression (har været forholdsvis afbalanceret i 2 år). Har fået diagnosen borderline (har stor indsigt i denne sygdom), for ca. 3 år siden. Har igennem de sidste 6 år med min daværende kæreste, leget lidt med s/m. Nu, hvor forholdet er slut ( for et år siden), er jeg gået skridtet videre og har har meldt mig ind i SMIL. Jeg har været udsat for incest - ikke fysisk men verbalt og psykologisk og jo, lidt fysisk, i form af tungekys af min far. (husker ikke så meget). Føler mig egentlig afklaret på dét punkt, men står alligevel tilbage med stor forvirring. Jeg har mange spørgsmål. Men vil nøjes med, at stille dig ét. Hvorfor græder jeg efter samleje? Jeg gjorde det også i mindre udstrækning, med min kæreste, men tolkede det som udtryk for en slags "følelsesmæssig forløsning". Nu, hvor jeg er sammen med skiftende partnere, sker det hver gang. Ofte skræmmer jeg manden væk. Skønt sex-akten har været dejlig, og ømhed har været i højsæde, føler jeg mig udnyttet. Det være sig efter alm. sex eller S/M (jeg er sub).

Rummer ellers meget indsigt i mine psykologiske mekanismer, men er på helt bar bund her. Jeg savner en kæreste, men drages af fremmede mænd. (meldte mig ind i SMIL, for at passe på mig selv. Fremmede mænd på nettet, s/m og mig, der er totalt frustreret, og har svært ved at sætte grænser, er ikke en god kombination).

Hvis manden tager sig tid til mig, snakker med mig, ryger en smøg med mig, aer mig kærligt, efter jeg har grædt, afløses min triste sindsstemning forholdsvist hurtigt af salighed.

Har andre kvinder det som jeg? Hvorfor bliver mændene så bange og flygter, istedet for at blive og trøste? Hører denne adfærd til hos incest-ramte? Og ikke mindst; hvad kan jeg gøre?

Tak for din tid.
Mange venlige hilsener

Sophia
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Sex og gråd

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Sophia

Du er langt fra den eneste kvinde, der græder efter en orgasme, og meget ofte er det sikkert, som du selv beskriver det, en del af den "følelsesmæssige forløsning". Vi kender jo osse til at græde af glæde, græde af lettelse eller græde, fordi man føler sig berørt - vi ser det jo hvert år til uddeling af f.eks. film- og musikpriser, at kvinder der får en præmie bryder ud i gråd.

At være sensibel, som du beskriver dig selv, er jo at have let adgang til sine følelser og nogen gange for let. Umiddelbart kan jeg personligt ikke se noget problem i, at man kommer til at græde af det ene eller andet, problemet ligger jo snarere hos de mennesker, der ikke kan håndtere, at et andet mennesker viser følelser i form af gråd - det er vi ret dårlige til at håndtere i Danmark, som med så mange andre følelser. En del af vores nationalkarakter er jo at vise så lidt følelser som muligt - både offentligt og privat.

Hvad gør du ved det? Hvad med lige at forberede manden på, at du altså godt kan finde på at græde, når du har fået en dejlig orgasme, og at du så synes, det er dejligt at blive aet og blive holdt om. Mange mænd kan sagtens klare det, hvis vi lige får en "manual" først, så vi ved, hvad vi skal gøre. De fleste mænd bryder sig ikke om ikke at vide, hvad de skal gøre, men er glade for at få en enkel brugsanvisning. Og mange mænd kan osse sagtens forstå, at det mange gange ikke handler om at skulle gøre noget, men om at høre når kvinder fortæller om, hvordan de har det. Det enkle budskab til manden er: Høre - ikke gøre! Husk at vi mænd er meget ofte er vant til at handle os ud af problemerne.

Noget andet er så at du føler dig udnyttet efter sex - hvis den oplevelse er forbundet med skam kan den måske være en eftervirkning af incesten, og så er det måske værd at få kigget på det hos din psykoterapeut. Hvis oplevelsen er at føle sig "dejligt udnyttet" er det måske en del af dine S/M-fantasier. Maria Marcus har beskrevet problematikken godt i sin bog Den frygtelige sandhed - en brugs-bog om kvinder og masokisme.

Da vi jo bl.a. er summen af vores oplevelser og erfaringer, så er det muligt at noget af din adfærd osse kan hænge sammen med, at du har været ude for incest - og samtidig er der osse mange andre mennesker der aldrig har været ude for den slags overgreb der har det som dig.

Godt at du har sat dig grundigt ind i din personlighedsstruktur og at du passer på dig selv.

Her er et links til en side om borderline:
Speciallæge i psykiatri Jesper Krag om Borderline personlighedsforstyrrelse

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Sex og gråd

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Sophia

I forlængelse af mit svar så var der et aspekt, jeg glemte, nemlig depression. Depression er ofte udtryk for en tilstand af nedtrykkede følelser, altså følelser som man af forskellige grunde ikke kan eller vil komme ud med. Eller med andre ord følelser som man har brug for kontrollere. En orgasme får man kun, hvis man giver slip på sig selv, slipper kontrollen, og i den forbindelse er det ikke ualmindeligt, at andre følelser osse slipper med ud - herunder gråd.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG ORGASME"