Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KVINDER OG DERES KØNSORGANER
Besvar
Mig.

Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af Mig. »

Hejsa

Jeg er en ung kvinde på 23 år.
Jeg tager p-piller, og jeg plejer at få menstruation i hver p-pille frie periode. Jeg har fået p-piller siden jeg var ca. 15 år. Når jeg holder pausen i p-pillerne tager jeg den sidste om fredagen og kan regne med at få min menstruation om onsdagen, og så stopper den igen om lørdagen, hvor jeg tager min p-pille. Jeg plejer at kunne mærke en trykken eller tyngdefornemmelse i mit underliv, når min menstruation kommer og nogle gange kan jeg få kvalme.

Jeg har det problem at min menstruation ikke rigtigt gider at opføre sig som det plejer. :( Jeg har ikke haft en eneste rigtig menstruation i år. Den 9. februar fik jeg en "menstruation" som bestod af pletblødninger. I slutningen af april skiftede jeg p-piller fra Gestonette til Malonetta, da der skulle være mindre risiko for blodpropper ved dem. Den 4. juli fik jeg min næste "menstruation", som bestod af en endnu svagere pletblødning og som kun varede en enkelt dag. Gangen efter (d. 25. juli) får jeg en magen til "menstruation" (samme mængde og ligeså kort). Siden da har jeg ikke set skyggen af min menstruation og jeg har end ikke mærket nogle former for menstruationssmerter/-gener.

Jeg har nogle få gange haft nogle meget voldsomme smerter i mit underliv. En af gangene var det så slemt (midt i juni måned), at jeg begyndte at svede og få det helt skidt.

Jeg har taget graviditetstests, som har været negative. Jeg har fået lavet gynækologisk undersøgelse hos min læge, og jeg har været ved en gynækolog, som også "kiggede op". Ingen har taget blodprøver, celleskrab eller andre prøver. Det eneste gynækologen sagde var "Tjaa, du skal vel bare være glad for at du ikke får menstruation. Det ville mange kvinder misunde dig.". Hmm... Som om de ville misunde mig, at jeg ikke ved om min menstruation kommer eller ej...

I slutningen af januar døde min far af kræft, og i midten af februar tog min forlovede til Afghanistan. Han er kommet godt hjem igen, og har nu været hjemme i snart 3 måneder. Jeg har hørt at psyken kan spille ind, men kan det virkeligt passe at den bliver ved med det?? Det er jeg snart 1 år siden jeg havde en rigtig menstruation sidst.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op, og jeg er meget fortvivlet. Jeg stoler ikke helt på gynækologen, da jeg ville mene han burde have gjort noget mere end bare at stikke det der næb op og kigge (det tog ikke engang 2 minutter!). Jeg følte at han havde så travlt.

Er der noget jeg kan gøre selv? Skal jeg ringe til min læge og kræve at få taget yderligere tests? Kan det være noget alvorligt? Suk.....

Mvh.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mig

Nu er jeg jo ikke gynækolog eller for den sags skyld læge, så min forstand på de forskellige p-piller og deres specifikke virkninger er trods alt begrænset.

Der er ingen tvivl om at bl.a. stress, sorg, krise, bekymringer kan have store indvirkninger på menstruationen. Ligeledes kan skift fra en type p-pille til en anden type udmærket ændre menstruationen. Måske skal du give pillerne en chance 3 måneder mere, og hvis der så ikke er sket nogen ændringer, så få snakket med din læge om en ny undersøgelse - og gerne hos en anden gynækolog end den første.

Hvad frygter du ved ikke at få menstruation som tidligere?

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Mig.

Re: Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af Mig. »

Tak for dit svar.
Jeg er midt i min p-pille pause nu, og jeg har tænkt mig at prøve at holde en pause fra p-pillerne nu - altså stoppe med dem. Man kan vel beskytte sig vha. kondom.

Jeg frygter at jeg ikke kan få børn eller at jeg fejler et eller andet, og at den udeblevende menstruation er et symptom.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mig

Ja der er jo både kondomer og pessar. God ide at stoppe med pillerne og så se, hvad der sker.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Mig.

Re: Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af Mig. »

Vil bare lige fortælle, at jeg stoppede med p-pillerne for ca. 2 måneder siden nu.
Jeg har haft menstruation 2 gange og har en cyklus på 28 dage. Min menstruation kommer som sagt igen og den kommer lige på pletten.
Jubii, det er ikke mig den er galt med. :D
Ville bare lige komme med en opdatering og dele min glæde. :-)
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Har ikke haft en rigtig menstruation i snart 1 år

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mig

Tillykke med det :1: og tak for opdateringen, som andre måske osse kan have glæde af.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KVINDER OG DERES KØNSORGANER"