Kærestesorg og psykisk sygdom (OCD!)

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om KÆRESTESORG
Besvar
Michael Aagaard

Kærestesorg og psykisk sygdom (OCD!)

Indlæg af Michael Aagaard »

Kære Alle,

For to uger siden gjorde min elskede kæreste det forbi med mig efter et 6 år langt forhold. Jeg er stadig sønderknust over det, da jeg foruden bruddet skulle forholde mig til at hun 4 dage senere fortalte mig at hun allerede så en anden og havde gjort det i smug i små to måneder.

Vi har været mange ting igennem i vores forhold: Til at starte med var det mig der var den stærke. Min ex-kæreste havde kort før vi mødtes været igennem et hårdt sygdomsforløb, så i de første 2½ år af vores forhold havde hun stor gavn af at støtte sig op af mig, og jeg mener selv jeg altid var der for hende på den ene eller den anden måde, som hun også selv har anerkendt.

Pludselig begyndte jeg at få problemer, og efter et lille års tid hvor vi begge så jeg handlede mere og mere irrationelt på nogle punkter, gik vi til lægen og jeg fik konstateret OCD (tvangstanker/handlinger). Herefter begyndte et langt forløb med psykologhjælp og bedringen kom da også. Min ex-kæreste og jeg har altid været gode til at snakke følelser, men måske også for gode. Jeg fik nu og da problemer med OCD'en efter jeg var stoppet hos min psykolog, og vi snakkede virkelig meget om det. Jeg tror ikke selv jeg så hvor meget det i virkeligheden kom til at fylde i vores forhold.

Men min ex-kæreste sagde aldrig fra, og imens vi stadig havde følelsen af at vi var gode til at snakke sammen om alt muligt og også stadig var kærlige over for hinanden, tror jeg OCD'en og de konstante tilbageslag jeg oplevede sled og slæbte på vores forhold. Min ex snakkede nogle gange om at hun var bange for at tabe sig selv i processen, at hun måske trængte til sin frihed osv. osv. Det hørte jeg og tog det meget alvorligt - kunne dog ikke få helt bugt med de forbandede tanker!

I oktober i år tog ex'en til Grønland i to uger via sine universitetsstudier. Jeg var glad for hun kom væk lidt og jeg arbejde hårdt på mig selv mens hun var afsted. Da hun kom hjem virkede hun ikke rigtig glad. Vi snakkede og snakkede, men mere skete der ikke rigtig. Efterfølgende har jeg fundet ud af hendes nye kæreste var del af turen deroppe, og det var der hun fandt ud af hun trængte til noget andet.

Efter hun kom hjem var vi sammen i små to måneder, hvor vi bl.a. havde en rigtig dejlig ferietur til Berlin, hvor hun dog brød sammen en aften og fortalte hun ikke længere vidste hvad hun følte, gjorde og skulle med mig. Vi snakkede godt og længe om det, og kom frem til at vi stadige var rigtige for hinanden - hun fortalte dog aldrig noget om den nye og hendes følelser for ham. En uge efter vi kom hjem fra Berlin, gjorde hun det definitivt forbi (22 november 09!).

Jeg var totalt og aldeles sønderknust, da hun var så ufattelig afklaret og slet ikke var til at hugge eller stikke i. Fire dage efter hun brød op med mig, fortalte hun mig så at hun havde fundet den nye og at det allerede startede på Grønland. Endnu et ordentligt slag ... Selvom jeg måske skulle have set skriften på væggen, gjorde jeg det virkelig ikke. Selvom min ex nu er i nyt forhold har jeg så utrolig mange følelser tilbage for hende, og jeg elsker hende stadig meget højt. Det lyder meget underligt - måske - men vi har stået meget igennem, og jeg føler nok stadig vi havde et forhold der var værd at kæmpe meget for.

OCD'en har helt sikkert besværliggjort vores forhold, og det har nok også fyldt for meget, men har det meget svært med at jeg var der konstant og hele tiden da hun var nede, og nu da det er den modsatte situation, er hun væk. Det gør også så helt utroligt ondt at hun allerede kan være sammen med en anden - som om det vi havde sammen var værdiløst for hende.

Hvordan kommer man videre fra en sådan oplevelse her? Jeg er ihvertfald i brædderne som jeg aldrig har været det før - en positiv ting er dog at efter ex'en gjorde det forbi, er OCD'en ligesom gået i baggrunden pga. alt det andet smerte, så det giver mig et lille bitte glimt af håb for at jeg når jeg lander på benene igen, kan få smidt den her forfærdelige sygdom ud af systemet.

Puha, laaangt indlæg ... Håber du kan finde hoved og hale i det - har bare hældt ud i lidt overfladisk form. Men altså, hvordan finder man accept i at hende man så/ser som ens eneste ene er havnet i armene på en anden mand??

Mange hilsener
Michael
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Kærestesorg og psykisk sygdom (OCD!)

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Michael

Ja skilsmisser er næsten altid svære og desværre, er der ikke nogen mirakelkur ud af smerten og og længslen. Du må sørge den tid, du har brug for at sørge, og om det er et år eller fire år, det vil tiden vise. Men efterhånden så får man vendt snuden den anden vej. Jo hurtigere man klipper tråden til det gamle, jo mindre man hænger fast i sine "hvis"'er, jo hurtigere kommer man gennem TABSPROCESSEN. Jo mindre du hænger i håb, jo hurtigere helbredelse for sorgen.

Du kunne jo evt. overveje, om din OCD var et symptom skjulte problemer i jeres forhold sådan, at et brud med din ex-kæresten i sig selv kunne være helbredende for dig.

Billede

Brug dit netværk, når du er nede. Gå ud og oplev noget. Find en veninde i samme situation, som måske osse har brug for hudkontakt og trøst, uden at I af den grund behøver at skulle være kærester - "sovebamser" er osse gode at have. :1:

Og synes du det er for svært, så brug din erfaring med at psykoterapi kan hjælpe dig.
:idea: Inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

:idea: SKILSMISSENS FASER
:idea: SKILSMISSETIPS

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "KÆRESTESORG"