Skilsmisse

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om SKILSMISSE
Besvar
Gæst

Skilsmisse

Indlæg af Gæst »

Hej Per

For folk med problemer, er dette en rigtig god side. Godt initiativ!

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, eller hvad jeg får ud af det. Jeg sidder fast i en uvirkelig/ulykkelig situation.

Min kone og jeg mødtes i 1998, hvor vi var forelskede og lykkelige i flere år. Hun var næsten 19 og jeg var lige fyldt 20, det er min første og eneste kærlighed. Vi brugte alle nætter sammen, selvom der var en afstand på over 100 km i mellem os. Der gik ikke længe før vi flyttede sammen i nærheden af mit arbejde, hun fandt et job i nærheden. 1999 var året hvor vi blev forlovet, gift i 2002. Hun fik i 2000 en diskosprolaps og måtte passes af mig i 3 mdr, hvor hun intet kunne. Hun måtte starte på en ny uddannelse, hvor hun fik mange nye venner og jeg følte mig lidt ladt i stikken (også pga at mange af dem var singlefyre).

Jeg lider af jalousi, og har svært ved at forstå hvorfor det er en nødvendighed for hende at have en eller flere af dem som gode venner og besøge om aftenen, hvor jeg så kan være alene hjemme i stedet. (Desuden er hun også blevet voldtaget, pga at hun opsøgte mænds selskab, da hun var yngre, med det mener jeg ikke at det var hendes egen skyld at det skete.) Der er ingen tvivl for mig om at det kun er venskab fra hendes side, og det er det.

Hun endte med at flytte ud på skolen for at få luft fra mig og finde sig selv. Der boede hun nogle måneder, for derefter at vende hjem igen. Da uddannelsen var overstået kunne hun ikke få arbejde inden for de områder som hun ønskede, og jeg støttede hende desværre ikke, da hendes selvtillid blev mindre.

I mellem tiden blev vi gift, og lidt senere fik vi vores søn (dec. 2003). Jeg har altid arbejdet meget og ikke givet forholdet den tid, som det nok krævede. Hun fik arbejde om aftenen, som var det eneste tidspunkt vi ellers så hinanden på, så det blev ikke til så meget samvær, men hun var meget værdsat på jobbet og var selvfølgelig glad for det. Samtidigt fik jeg et tilbud om at købe en gård, men da vi ikke så for meget til hinanden på dette tidspunkt, gik jeg selv og overvejede tingene uden at involvere hende, og da jeg fortalte om det blev det opfattet af hende som om at jeg slet ikke var interesseret i hendes mening. Hun følte at jeg ikke regnede hende for noget, har jeg senere fundet ud af. Hun sagde at hun ikke følte at jeg elskede hende nok, men naiv som jeg var forstod jeg det ikke, og hun opgav at forklare det til mig.

Hendes far har en evne, som jeg desværre også besidder, han kan få hende til at føle sig lille og værdiløs i en diskussion, hvilket gør at hun giver op. Hun var endnu mindre hjemme end tidligere, og jeg blev mere og mere træt af det. Hun trak sig mere og mere væk fra mig, og endte med at dyrke oralsex en aften, med en anden mand fra arbejdet (det skete kun en gang, selvom manden påstod noget andet. Han ville vist have hævn over konen, som var noget løs på tråden.) For at det ikke skal være løgn gjorde hun det på min fødselsdag, hvor jeg gik hjemme og passede vores søn og ventede på hende. (Det skal siges at hun har været udsat for seksuelt misbrug da hun var barn, hvor hun blev tvunget til oralsex næsten hver nat af en logerende hos familien.) Hun fortalte mig om utroskabet 10 dage efter at det var sket, fordi jeg ville vide hvad der var galt med hende. Hun sagde at hun ikke havde følt noget, men bare kørt på autopilot.

Jeg elskede stadig min kone og satte en ære i at når man har sagt ja i kirken, så står man ved det, jeg tænkte også meget på vores søn, så jeg besluttede at det ikke nok til at ødelægge vores ægteskab. Vi begyndte på parterapi omkring dette tidspunkt, og hun fik en del enetimer, og fik derved gravet misbruget frem fra hendes barndom, som hun havde fortrængt indtil da. Vi havde det forholdsvist godt i denne periode og hun blev gravid igen. Men der var for mange ting som bare var blevet gemt væk, og da hun til en julefrokost havde haft 2 mænd til at skrive på sine bryster, og jeg havde fået noget at drikke blev jeg sur og rasende, og det var jo nok en reaktion på utroskabet som kom frem også. Hun begyndte at lukke helt af for mig, sexlivet stoppede og fik meget svært ved at vise følelser for mig.

Vi fortsatte i terapi og prøvede at få det til at fungere. Der kom en datter i juni 2006, jeg havde svært ved at give kærlighed til den lille ny, da jeg et eller andet sted følte at hun ikke var lavet på den samme kærlighed, som vores første barn. Jeg kan sagtens se at jeg skulle have givet hende kærlighed fra starten, men jeg kunne ikke. Jeg elsker begge mine børn ufatteligt højt i dag, og vil gøre alt for dem.

Min kone flyttede til en lejlighed i nærheden i november 2006, hun havde brug for at være sig selv, og jeg prøvede at respektere det ønske. Det gik lidt frem og tilbage, men hun kunne ikke vise de følelser for mig som jeg gerne ville have gengældt, hun kunne dårligt nok få sig selv til at give mig et knus. Jeg kunne ikke holde det ud i længden og sagde at hun hellere måtte blive i lejligheden, i stedet for at sove hos mig på gården, børnene havde vi på skift, men brugte stadig en del tid sammen og gik stadig i terapi for at redde vores ægteskab.

Jeg gik i en periode også selv i terapi, og det hjalp mig til at se det lidt mere fra oven. Jeg solgte gården og hun lyste helt op, da jeg fortalte det. Vi aftalte at købe noget nyt at bo i, i fælleskab og starte på en frisk. Den næste måneds tid var god, og hun begyndte at vise følelser igen. Ca en måned senere, november 2007, tog vi på ferie sammen med familien. Vi satsede begge på en dejlig ferie sammen, men det blev slet ikke sådan. Jeg blev nok frustereret over hvor meget hun skulle sidde og læse i sin bog, i stedet for at bruge tiden aktivt med os andre, og det gjorde nok at jeg igen gav hende opfattelsen af, at det hun gjorde ikke var godt nok.

Der blev ikke vist ret mange følelser fra nogen af os på den tur, og jeg tog emnet op om at det var da egentlig ikke den ferie vi havde ventet. Det var vi enige om, men formåede ikke at gøre ret meget ved det de sidste dage af ferien. Det var ligesom om at vi kunne tale forbi hinanden, at der ikke blev svaret på det man spurgte om, men på noget andet. Da vi kom hjem fra ferien snakkede vi om at holde op med at forsøge at få det til at fungere, og jeg mente så at vi lige så godt kunne blive skilt. Da jeg sagde det kunne jeg se følelserne for mig stadig var der, ved ikke om det også var medvirkende til mit forslag.

Vi fik skrevet separationspapirerne under midt i november 2007, og tingene gik stille og roligt for os begge 2, der var ingen af os som havde intentioner om at skulle forelske sig i andre lige foreløbigt. Vi havde en fælles dag om ugen med børnene, og der så jeg at hun havde en anden mand som baggrund på sin telefon. Hun sagde at det var hendes venindes fætter, veninden havde sent et billede som min kone så ved et uheld havde gemt som baggrund. Hun forklarede at de var ved at blive rigtigt gode venner, og det var det eneste, men at hun ikke kunne garantere at hun ikke kunne blive forelsket i ham på et tidspunkt i fremtiden.

Jeg ved at hun er ærlig og ikke vil garantere noget længere, som ikke er sikkert. Han er også fraskilt med 2 børn og bor i en by ikke så langt væk, hun har sat sig på venteliste i den samme by nu, til et sted at bo. De besøger hinanden næsten dagligt, og efter jeg har fået denne viden, er mit liv blevet et helvede. Da vi skrev papirerne under ang. separation lod vi hinanden håbe at vi engang, når vi havde fået det hele på afstand, måske kunne finde sammen igen. Jeg har stadig et håb, og vil arbejde på at fjerne den evne som gør, at jeg får nogle folk til at føle sig mindreværdige. Hvordan kommer jeg ud af denne tilstand, det er ufatteligt opslidende. Hun kører rundt i hovedet på mig hele dagen lang.

Mvh
1977
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Skilsmisse

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej 1977

Skilsmisse var jo nok uundgåeligt for jer, og i den forbindelse vil de fleste opleve vreden, angsten, frygten osv. ved, at den anden finder en ny partner. Men - de fleste af os kommer over det efter et stykke tid, og finder os i øvrigt selv en ny partner.

Jeg synes, at du skal bruge denne forandring i dit liv til at få gjort noget ved dit jaloux gemyt. Det er meget muligt, at hun med sine oplevede overgreb, har haft en lidt seksualiseret adfærd, men den har så til gengæld matchet godt med din jaloux side. Få gjort noget ved den, så den ikke fremover er medvirkende til at ødelægge dine fremtidige forhold.

:idea: Inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

:idea: Se JALOUSI OG SKINSYGE

:idea: TABSPROCESSEN
:idea: SKILSMISSENS FASER
:idea: SKILSMISSETIPS

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "SKILSMISSE"