Tvivl om ægteskab efter åbent forhold

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om SKILSMISSE
Besvar
aminah
Ny bruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. jul 2008 18:14

Tvivl om ægteskab efter åbent forhold

Indlæg af aminah »

Hejsa

Jeg er en pige på 23, der blev gift for 3,5 år siden med en mand der er 8 år ældre end mig selv. Vi har i alt været sammen i 6 år.
Jeg holder utrolig meget af ham, og synes han er en dejlig fyr med mange kvaliteter, som jeg værdsætter.

Jeg har dog alligevel været i tvivl om vores forhold gennem de seneste år (mest i perioder). Tilfældigvis kom vi en dag til at tale om de par der lever i et åbent forhold, og vi blev der enige om at vi ville prøve det, dette bl.a. fordi jeg var meget ung da vi mødtes og ikke havde gjort så mange erfaringer forinden.

Herefter mødte jeg en rigtig sød fyr, og der var en utrolig kemi mellem os. Vi var sammen en aften i byen, og efterfølgende begyndte vi at se mere til hinanden. Jeg følte virkelig lykke i denne periode, og blev så forelsket i ham. Verden fik nye farver, dufte og ny betydning.

Men jeg havde det samtidig ikke godt med situationen. En ting var det åbne forhold, men noget andet var, at mine følelser for den anden blev stærkere og stærkere. Han indeholdt noget som jeg savnede hos ham jeg er gift med, men som jeg efterhånden havde affundet mig med, bl.a. åbnede mere op for sig selv og sine følelser, hvilket medvirkede til en nærhed mellem os som jeg ikke har med min mand (der til tider har været til stor frustration for mig). Men min mand er simpelthen bare en anden type, der ikke ønsker denne kontakt, og er formentlig ikke i så tæt kontakt med sine følelser, på den måde i hvert fald.

Mødet med den "nye" fyr medførte en voldsom tvivl inde i mig der næsten ikke var til at bære. Jeg elsker jo min mand, og nu havde jeg samtidig en trang til at gøre det forbi, hvilket gjorde utrolig ondt, for skulle jeg nu miste ham? På den anden side var jeg følelsesmæssigt involveret i den nye fyr, hvilket ligeledes betød at det ville gøre ondt hvis det i så fald endte med at det var ham jeg måtte stoppe forholdet til (ja, ved det er langt ude!). Så situationen var på ingen måde holdbar for nogen part, hvorfor det måtte stoppe! Af denne grund fortalte jeg om det til min mand (efter to måneder). Jeg havde en forfærdelig dårlig samvittighed overfor begge mænd over, hvad jeg gjorde!

Min mand blev meget ked af det, og helt knust. For ham var en ting, at jeg havde følelser for en anden, men endnu værre at jeg ville gå fra ham. Manden som stort set aldrig har vist følelser, indeholdt følelser som jeg slet ikke kunne forestille mig ville være at finde his ham. Og endnu dette gjorde frygtelig ondt at være vidne til, og i dette øjeblik ønskede jeg at sige, at jeg ville blive... fordi det var hårdt at se hans smerte.

Lige nu er vi blevet enige om at flytte fra hinanden, og vi... eller jeg væver stadig rundt i, om vi skal være gift eller skilt... eller bare bo hver for sig for at få klarhed over tingene. Jeg er simpelthen i tvivl om, hvad der er det rigtige. Noget i mig vil gerne ud af forholdet, og noget andet i mig vil ikke give slip. Problemet er, at jeg har svært ved at få den anden fyr ud af mine tanker, og jeg har lyst til at opsøge ham igen, men holder igen, idet jeg jeg mener det er forkert, at stoppe et forhold pga. en anden. Vi har forsøgt at lave en masse sammen bl.a. for at finde gnisten og lysten til at være sammen, men det er svært når mine tanker er omkring en anden.

Hvordan finder man ud af om man er sammen med den rette? Og hvad skal mine følelser overfor den anden fyr betyde? Er det bare mig der tror at græsset er grønnere ovre på den anden sige?

Hilsen den ulykkelig forvirrede
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Tvivl om ægteskab efter åbent forhold

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej aminah

Du er 23 år, så der er vel ikke noget der haster? Som jeg læser dit indlæg, så fornemmer jeg, at det der vil være bedst for dig lige nu, er at bo for dig selv, og stadig at have kontakt med (ex)mand og med din nye ven. Det vil jo give dig en frihed til at prøve dig selv af på en ordentlig måde i forhold til begge mænd. Du kan jo altid senere tage stilling til, om du så evt. vil skilles - f.eks. om et år.

Måske kunne du have lidt glæde af at orientere dig i de debatter, der foregår om polyamori f.eks. på Polydan.
:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Polyamori.

:!: Når du er 23 år, så er du ikke længere en pige, så er du en ung kvinde, og når du er fyldt 25 år, vil jeg ikke engang kalde dig en ung kvinde længere :1:. Pige knytter sig til barn og til manglende voksent ansvar for sig selv. Læs FRA BARN TIL VOKSEN i kategorien OM PSYKEN her i PSYKE & SEX DEBAT.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "SKILSMISSE"