Psykosomatisk eller et reélt problem

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ANDRE EMNER OM PSYKEN
Besvar
Kenneth

Psykosomatisk eller et reélt problem

Indlæg af Kenneth »

Hej Per Holm

Håber måske du kan hjælpe mig med følgende problemstilling:

For 2 1/2 mrd siden var jeg sammen med en pige (one-night) hvor kondomet hopper af og et nyt sættes på. Dette uheldt indebar at jeg blev angst for at være blevet smittet med en kønsygdom specielt Hiv. Det skal siges at jeg har været igennem samme angst før og har fået taget en sådan test et par gange. Denne angst for hiv har jeg dog langtsomt fået bearbejdet (sammen med en psykolog) og den fylder ikke så meget nu.

Mit problem er at godt 1 uge efter at jeg var sammen med hende følte jeg en "skurren" smerte lokaliseret omkring urinrøret samtidig med at spidsen blev rød. Denne "smerte" og rødmen har nu stået på i 2 mdr og kommer og går med 4-5 dages interval. Jeg er blevet testet negativ for klamydia så jeg er i vildlede med hvad det så kan være......

Sammen med min psykolog har jeg snakket meget om at det kan være "trigget" af en for mig ekstrem negativ sex-oplevelse ( mit første engangs-knald ) Kan en sådan hændelse resultere i psykosomatiske symtomer der giver udslag i ovenstående?

Når smerten og rødmen ikke er der er jeg næsten 100% overbevidst om at den er psykosomatisk, men når den så vender tilbage har jeg svært ved abstraherer fra den og er sikker på at den fysisk betinget.

Hvad er din mening kan det være noget fysisk og hvad kan det evt. være?

Mvh ung mand
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykosomatisk eller et reélt problem

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Kenneth

Selv om man skal passe på hiv/aids så er sandsynligheden for at blive smittet ved almindelige samlege mand/kvinde meget, meget lille - men det er selvfølgelig godt at beskytte sig, hvis man m/k dyrker sex med en rimelig ukendt partner. Der findes jo en lang række andre kønssygdomme som kan smitte og give gener - herunder klamydia.
:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om bl.a. Klamydia.

Din vildrede om hvad det er for en svien og rødmen der kommer og går er forståelig, men i første omgang ville jeg nu ikke gøre det til et psykologisk fænomen. Der er mange fysiske muligheder - for at nævne nogle 1) først og fremmest svamp, som måske kommer og går i forbindelse med at du onanerer og derved gør huden lidt mere overfølsom, 2) det kan måske optræde pga. onani i sig selv (bliv endelig ved onani er sundt), 3) det kan skyldes andre kønssygdomme f.eks. trichomonas eller gardnerella eller andre uspecifikke kønsinfektioner som du ikke er blevet undersøgt for.

Hvis det generer dig meget så gå til din læge igen og bed om at blive undersøgt for svamp og andre kønssygdomme end klamydia, som der med god grund er fokus på for tiden, men måske kommer man så til at glemme at undersøge for nogle af de andre kønsrelaterede sygdomme.

Og endeligt er der det at hvis man m/k har sex med en ny partner, så er der jo et hav af mikrober som udveksles og dem skal man m/k så lige vænne sig til.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 23. jan 2008 09:32, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Kenneth

Psykosomatisk eller et reélt problem 2

Indlæg af Kenneth »

Hej Per

Tak for dit hurtige svar :)

Jeg var til læge i tirsdags men der var der ingen symptomer de kom senere igen og er nu ved så småt at "tone" ud igen selvom det stadigt er rødt og lidt irriteret. Min læge ville dog lave en henvisning til Skejby for at undersøge for bla. urinrørsindsnævning og andre infektioner.

Denne rødmen bliver ikke primært trigget af onani selvom jeg har lagt mærke til at det godt kan fremprovokere det.

Ang. angst for hiv, så er denne angst ikke længere væk end at jeg vil have taget en hiv test når de tre mdr er gået (dvs: om ca. 3 uger). Så kan jeg jo passende blive testet for andre kønssygdomme incl. svamp hvis mine symptomer ikke er forsvundet på daværende tidspunkt.

Kan svamp godt komme og gå som i mit tilfælde?

Klamydia har jeg faktisk været uheldig at blive smittet med for et par år siden hvor jeg fik synligt udflåd, men jeg er blevet testet 2 gange ved podning i denne gang og begge gange var resultatet negativt.

Hele denne omgang har nu som sagt stået på i over 2 mdr og påvirker mig negativt og hæmmer mig i at leve livet, så jeg håber min læge kan finde noget fysisk :). Da jeg oveni hatten har døjet meget med angst der har udviklet sig til en depression.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykosomatisk eller et reélt problem 2

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Kenneth

Fornuftigt at få kigget fysikken grundigt igennem inden man/du gør det til et psykologisk problem. Kunne det være en form for allergi?

Det er fornuftigt at fået tjekket for hiv, hvis man er usikker.

Svamp kan komme og gå alt efter mange faktorer f.eks. immunforsvar, sygdom, tøj, luftfugtighed og temperatur. Der findes et utal af mikroorganismer på og i vores krop, svampe, bakterier, vira, mider, orm osv. som normalt ikke gør nogen skade - nogen har vi såmen gavn af og kan ikke leve uden - og nogen gange kan balancen forrykkes.

Det er nok en god ide at få arbejdet med din angst så den ikke sætter sig som depression - mine gode ven Ebbe Scheel Krüger plejer at sige at angst er liv der ikke leves - og om depression kunne man sige det er følelser der ikke er kommet til udtryk - og på den måde hænger angst og depression osse sammen.

Ebbe har skrevet nogen gode sider om angst og om depression:
:idea: Læs mere hos Ebbe om Angst.
:idea: Læs mere hos Ebbe om Depression.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "ANDRE EMNER OM PSYKEN"