PERFEKTIONISME

Her har du mulighed for at skrive og læse BON MOT - GODE ORD OM PSYKEN. Det er ikke muligt at svare på eller kommentere indlæg her.
Låst
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

PERFEKTIONISME

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

PERFEKTIONISME:

Min ven, vær ikke perfektionist. Perfektionismen er en forbandelse og en belastning. For du skælver af angst for ikke at ramme plet. Du er perfekt, hvis du lader være.
Min ven, vær ikke bange for dine fejltagelser. Fejltagelser er ikke synd. En fejltagelse er en måde at gøre noget andet på, måske noget skabende nyt.
Min ven, vær ikke ked af dine feljtagelser. Vær stolt af dem. Du har haft mod til at give noget af dig selv.
F.S. Perls: Skraldespanden tur - retur s. 113

At plage sig med perfektionisme for at sikre sig mod kritik og dermed bane vejen for endeløse mentale lidelser.
F.S. Perls: Skraldespanden tur - retur s. 14

Hvis et menneske prøver at leve op til overhundens krav om perfektionisme, bliver resultatet et ”nervesammenbrud” eller en flugt ind i sindsygen. Vi kan ikke forsætligt frembringe forandringer hos os selv og andre.
F.S. Perls: Gestaltterapi s. 113.

Psykologisk set er perfektionisme et skoleeksempel på ikke at ville tage ansvar for sig selv, for sin skygge, for sine egne ufuldkommenheder og så satse på noget, der kan nære én selv. F.eks. stoppe spiralen ellerede ved første sætning: Jeg er udmattet – ergo må jeg afspænding, sove, hvile osv.
Woodmann

At være perfektionist er en form for selvmord, nemlig at gøre drab på alle de mange andre kvaliteter på godt og skidt et menneske indeholder. Et drab på sin egen helhed og sine muligheder.
Woodmann

At bevæge sig mod perfektion – er at bevæge sig ud af livet, eller endnu værre, aldrig at gå reelt og helt ind i det. Det er at vælge slaveriet frem for friheden til at blive sig selv bevidst, som man reelt er og kan blive.
Woodmann
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Låst

Tilbage til "BON MOT - GODE ORD OM PSYKEN"