Psykiater

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DEPRESSION
Besvar
Anonym

Psykiater

Indlæg af Anonym »

Hej Per... jeg har haft en depression i over 2 år nu... snakkede med min læge forleden da pillerne ikke virker på mig... jeg er nu blevet indkaldt til en psykiater, hvad kan jeg forvente? Jeg er bange for at når jeg sidder der at jeg ikke kan få et ord frem.

mvh
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Det er ikke helt til at vide, hvad du kan forvente ud over at den pågældende psykiater sikkert vil spørge noget mere ind til din depression og formentligt vil tilbyde dig nogle samtaler. Det kommer nok an på i hvilken udstrækning den pågældende psykiater opfatter depression som en apparatfejl (hjernesygdom) eller som en funktion af livsstil (måden f.eks. at håndtere problemer og følelser på). Ved den første holdning vil psykiateren sikkert prøve med (en anden slags) medicin, ved den sidste holdning vil psykiateren formentligt tilbyde dig psykoterapi.

Som du måske kan fornemme, så hælder jeg i overvejende grad til den sidste opfattelse for langt de fleste lettere til middelsvære depressioner, hvorfor psykoterapi er langt den bedste måde at få has på en depression på og samtidig med, at man må opfordre den deprimerede til at dyrke motion. Motion har en meget gavnlig virkning på depressioner, løb, cykling og mere aktiv udfoldelse.

I de to år der er gået burde du have fået psykoterapi, medicin kan lette på depressionen men fjerner ikke den til grund liggende årsag til depressionen.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Depression og om SSRI.

:idea: Læs osse disse sider om Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog og om Psykoterapi og psykoterapeuter.

Vend gerne tilbage og fortæl hvordan mødet med psykiateren forløb og må solen osse snart stå op på din himmel :).

Billede

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 5. aug 2006 09:17, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym

Psykiater 2

Indlæg af Anonym »

Hej igen... jeg har haft en snak med en omkring det med psykiater... jeg er blevet enorm utryg og sidder i øjeblikket og har et mindre angstanfald, jeg ved ikke længere om det med at gå til konsultation er en god idee. Jeg har det i hvert fald ikke godt med tanken om hvad der vil foregå derinde...
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater 2

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Fortæl lidt om hvad du har hørt om psykiatere, som har forskrækket dig og fortæl lidt om hvad du frygter ved at snakke med en psykiater.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym

Psykiater 3

Indlæg af Anonym »

hvad jeg er bange for, jeg ved ikke hvad der skal ske, om jeg sidder der uden at få sagt et ord, ikke at kunne svare. Jeg ved det ikke... og så tanken om at han skullel kunne tolke mig, når jeg ikke engang selv kan. Jeg ved det ikke..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater 3

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Jeg tror nu ikke du skal være bange for nogen af delene. En psykiater eller en psykoterapeut er vant til, at mennesker kan have svært ved at få udtrykt sig og er vant til at hjælpe med at få sat ord. Hvis en psykiater eller en psykoterapeut skulle "tolke" dig, så tror jeg snarere du skal forstå det som at han/hun hjælper dig med at du får mening med og forståelse for hvad der sker inden i dig, hvad der gør dig angst, deprimeret m.m. At tolke betyder jo at oversætte fra et sprog til et andet - og i din situation kunne det være at oversætte fra dine kropslige reaktioner til din forståelse / forstand / bevidsthed.

Held og lykke med samtalen [thumbsup].

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym

Psykiater 4

Indlæg af Anonym »

Tak for dine ord... jeg har det dog ikke bedre med det...men jeg er dog blevet mere tryg. Det er ikke sjovt at gå rundt i verdenen ikke få det halve med, glemme ting, føle angst når man bare tænker på forskellige situationer, tænke tanker om og om igen og ikke komme til noget resultat i sidste ende, ikke at kunne overskue en simpel ting som at vaske op elelr andet, , bryde ud i gråd når der ingen grund er... og andet. Men hvordan skal man forklare hvordan man har det, når man ikke engang selv ved det, og ikke ved hvorfor det sker?

tak fordi du gad skrive tilbage.
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater 4

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

En veluddannet psykiater er jo vant til at finde ud af, hvad der kan være galt med mennesker i din situation og du har jo bl.a. andet her givet udtryk for en hel del, der siger noget forståeligt om din situation. Og med det du skriver kunne jeg f.eks. forestille mig, at du har en depression og en psykiater ville nok helt sikkert kunne være mere præcis, hvis han/hun har snakket med dig personligt.

:idea: På f.eks. Netdoktor.dk kan du selv undersøge om du evt. har en depression - Goldbergs depressionstest.
:idea: Se f.eks. osse IDA - Information om depression og angst.

:idea: Læs mere i PSYKE & SEX om Depression.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 5. aug 2006 09:20, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym

Psykiater 5

Indlæg af Anonym »

Jeg har en depression... har fået zoloft i over 1 år nu uden at det virkelig virkede, men jeg har været for dum ikke at sige noget til min læge :19:
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater 5

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Det er almindeligt kendt (blandt læger) at SSRI - som Zoloft osse er - slet ikke virker på mange med lette og middelsvære depressioner.

:idea: Nedenstående er hentet fra Ebbes depressionssider:

»I internationale såvel som nationale fagkredse spørger man nu, om SSRI' overhovedet virker imod depression«, siger professor og overlæge Per Kragh-Sørensen, fra Odense Universitetshospital, der i mange år har forsket i antidepressiver.

Nye retningslinjer i Storbritannien. Baggrunden er at depressionspillernes effekt ikke kan påvises, og at England derfor ikke længere kan anbefale "lykkepillerne" ved milde og moderate tilstande af depression, skriver Økonomisk Ugebrev.

»I tilfælde med mild til moderat depression synes der ikke at være meget bevis for at der er en målig effekt. Placeboeffekten - det vil sige, når patienten uden at vide det i stedet for spiser en kalktablet - er ligeså stor." Derfor vil vores anbefaling være, at patienterne prøver sikre metoder, der kan hjælpe uden bivirkninger«, siger Tim Kendall, som er medicinsk direktør ved National Centre for Mental Health."


Psykoterapi (og motion) har en bedre virkning, så du skulle have haft psykoterapi i det år der er gået - og det bør du osse have nu.

:idea: Læs Ebbes depressionssider.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 5. aug 2006 09:21, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Anonym

Psykiater 6

Indlæg af Anonym »

jeg har som sagt aldrig haft med sådanne personer at gøre... er det et engangsbesøg eller skal der muligvis flere til?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Psykiater 6

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej

Psykoterapi udøves af psykoterapeuter, psykologer og af de fleste psykiatere. Jeg vil tro du har brug for en del flere end én konsultation.

:idea: Læs osse disse sider om Psykoterapi og psykoterapeuter.

:idea: Læs osse disse sider om Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "DEPRESSION"