Sygelig jaloux

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om JALOUSI OG SKINSYGE
Besvar
Marianne
Ny bruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. mar 2008 10:23

Sygelig jaloux

Indlæg af Marianne »

Min kæreste og jeg har været sammen lidt over et år og flyttede sammen efter 1 1/2 md. Vi talte vores tidligere forhold igennem, og han fortalte, at han tidligere har gået i behandling hos psykolog p.g.a., at han var sygelig jaloux, og der lærte at håndtere det.

Alt er gået forholdsvist gnidningsløst indtil for nylig. Der sker store omlægninger på hans arbejde, og derfor er han ret stresset. Ud af den blå luft blev han pludselig forandret og beskyldte mig på det kraftigste for at være sammen med andre mænd fra mine tidligere forhold. Dertil skal siges, at jeg overhovedet ingen kontakt har til dem, og jeg har ikke givet grund til at udløse jalouxi.

Han bad mig meget vredt og ophidset om at flytte, hvilket jeg gjorde med det samme, da jeg blev ret bange for hans pludselige vrede, jeg ikke har oplevet før. Straks efter var han angerfuld, og vi talte sammen et neutralt sted. Alt var fryd og gammen, lige til jeg lige nåede hjem til mig selv og straks havde ham i telefonen. Her blev jeg beskyldt for de værste ting og oplevede igen den stærke vrede.

Jeg elsker min kæreste og ønsker kun, at alt bliver som før. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham, jeg kan jo se, at han selv lider under sin jalouxi.

venligst
marianne
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Sygelig jaloux

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Marianne

Jeg tror, at det er en god ide at skelne mellem jalousi og skinsyge, fordi de ikke har samme udgangspunkt.

Jalousi er de følelser, man får, når man rent faktisk står over for en trussel om at miste den / det, man holder af. Det er altså følelser, der forholder sig til realiteterne.

Skinsyge er de følelser, man får ved fantasier og forestillinger om, at man kunne miste den / det man holder af, og hvor forestillingerne løber af med en. Det er altså følelser, der ikke forholder sig til de faktiske forhold men til fantasier. Man får lyst til at kontrollere sin partner og er evigt mistroisk. Disse følelser stammer ofte fra gamle tab og traumer og følges tit af en generel lav selvfølelse.
Det er meget belastende for den skinsyge og for de nærmeste personer og kræver psykoterapi og stor tålmodighed fra de nærmeste.

Det du skriver om din kæreste tyder på, at det er skinsyge.

Det bedste du kan gøre er at sige til din kæreste, at han gå i psykoterapi igen, så han igen kan få kontrol med sin angst, der åbenbart er reaktiveret af stressen.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "JALOUSI OG SKINSYGE"