Jaloux/Skinsyge?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om JALOUSI OG SKINSYGE
Besvar
AnonymSoldat

Jaloux/Skinsyge?

Indlæg af AnonymSoldat »

Hej Per

Jeg har førhen skrevet herinde, hvor jeg fik den hjælp jeg havde brug for, så jeg ville gøre et forsøg igen.

Jeg er en fyr på 21 år. Jeg har fået min første kæreste (17 år) som jeg er utrolig glad for. Elsker hende virkelig højt. Vi har snart været sammen i 3 måneder.

Da jeg mødte hende var jeg jomfru, men hun har været sammen med 7 andre udover mig. I starten gjorde det mig ikke det store, men nu hvor jeg er begyndt at holde så meget af hende som jeg gør, så piner det mig (meget!!!) at hun har været sammen med andre end mig. Jeg har været afholdende i 21 år, fordi jeg ville vente til jeg fandt "The one", hvilket jeg virkelig håber hende her er. Jeg har haft muligheden for sex med andre stort set hver gang jeg hoppede i byen som single, men det var mig bare ikke interessant. Jeg ville være sammen med en jeg virkelig elsker.

Jeg ved ikke hvorfor, men bare tanken om at hun har kysset med andre fyre, giver mig lyst til at kaste op. Jeg kan pludselig bryde ud i gråd (ikke når hun er der), bare når jeg tænker på de 7 andre. Tanken om at hun har været forelsket i en anden, at hun har sex og oral sex med andre.. At hun har haft et one night stand f.eks.. Jeg kan simpelthen ikke håndtere det. Hvis en fyr lægger an på min kæreste, så ser jeg det ikke som en kompliment.. Jeg ser det som et angreb og en trussel, og jeg kan tænde fuldstændig af hvis fyren så ikke forstår et "nej".

I sidste uge var der en der blev ved med at skrive til min kæreste, selvom han godt vidste hun var sammen med mig. Her skrev han at jeg ikke behøvede at få noget af vide.. Der gik ikke mere end 2min fra jeg havde læst en SMS fra ham på hendes mobil (det er vi åbne med), til jeg havde hans mobil nummer, adresse og navn på en seddel i min hånd. Den fyr skulle bare findes, så han kunne lære sin lektie på den hårde måde.

Muligvis en aggressiv opførsel, men så jaloux er jeg. Jeg er utroligt overbeskyttende. Min kæreste er MIN, og jeg deler hende ikke med nogen.

Jeg var i Kbh. med min kæreste her i weekenden, hvor vi gik forbi en park, hvor hun så sagde "Det er forresten en smuk park!" - Jeg spurgte så "Nå, har du da været derinde før?.." - Hun svarer så "MMmm". "Med hvem" siger jeg. Hun svarer så at det var med hendes bror, men jeg kan se når hun lyver, så jeg spørgere hende igen. Det viser sig så at hun har været derinde med en fyr der var 15 år ældre end hende (altså 32 år, hvilket jeg har fortalt hende er fuldstændigt sygt.), hvor de havde prøvet at have sex, men kunne ikke fordi der var for mange mennesker. Her slår det klik oppe i mit hoved. Jeg kan aldrig nogensinde sætte mine ben i den park, ej heller vil jeg nogensinde have sex offentlige steder med min kæreste. Alt hvad hun har oplevet af "specielle" ting med forhenværende fyre, vil jeg IKKE dele med dem. Tanken om at hun har nydt sex med andre fyre får mig til at græde, giver mig hovedpine og kvalme/opkast fornemmelser.

Jeg aner simpelthen ikke hvorfor jeg ikke kan håndtere det. I mit hoved har hun et eller andet sted været mig utro.

Jeg er ikke jaloux fordi jeg ikke har været sammen med andre. Jeg er vred over at en så enestående person som hende, kan finde på at gøre ting f.eks. one night stands..

ARGH!..

Hvad skal/kan jeg gøre?..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Jaloux/Skinsyge?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej AnonymSoldat

Det helt enkle og måske hårde svar er: Hop ned fra idealer, idealiseringer og drømme og se livet og realiteterne i øjnene. Den måde du forstår "kærlighed" på er ikke, hvad livet og andre unge mennesker omkring dig forstår ved "kærlighed" og seksualitet. Måske kan du finde enkelte mennesker der gør, men det er næppe mange.

Jeg kan ikke ud fra, det du skriver vurdere, om det blot er almindelig jalousi, du lider af eller er mere alvorlig skinsyge (der ofte handler om gamle tab og svigt). Hvad er årsagen til, at du syntes, at det var så vigtigt at være "afholdende i 21 år, til du fandt "The one""? De fleste andre unge prøver sig jo af for at blive bedre til at håndtere livet og seksualitetens og forholdenes mange forskelligartede følelser.

Når du sætter din kæreste så højt op på piedestalen, så er der jo osse meget at miste - hun er den første - hun er "The one" (ikke den anden eller tredje "The one"). Du er måske osse "The one" for din kæreste, men ikke den første "The one" - så skulle hun miste dig, ja så ved hun, at der findes mange andre mulige "The one"er ude i virkeligheden. Og den tankemåde gør dig selvfølgelig rigtig sårbar. Det du i grunden er ude i er ikke "kærlighed" men besiddelse.

[warning] Godt du ikke fik fat i fyren, det er dumt at komme i fængsel - og formenligt havde du osse mistet din kæreste.

Overvej om ikke du kunne have godt af et par samtaler med en professionel psykoterapeut, så du bedre vil være i stand til at håndtere dine tanker, idealer og følelser fremover.

Læs hvad der står her om JALOUSI OG SKINSYGE og læs hvad der står i PSYKE & SEX om Jalousi & skinsyge.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
AnonymSoldat

Indlæg af AnonymSoldat »

Jeg har bare altid levet i den drømme verden, at alle har en eneste ene. Jeg bryder mig ikke om tanken om at hun har været lige så lykkelig med en anden fyr, men at det bare gik ned af bakke på et tidspunkt. Jeg gider ikke have en liste i mit hoved over tøser jeg har været sammen med. Jeg vil hellere have én som jeg har været sammen med hele mit liv. Det piner mig bare at hun har nydt sex med andre osv... Jeg er nok lidt syg i hovedet, men jeg trænger sq bare til at komme ud med det..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Jaloux/Skinsyge?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej AnonymSoldat

Nej du er ikke syg i hovedet, du er blot fanget af den dobbelthed og ikke mindst myte, der eksisterer i vores kultur om "den eneste ene". De kristnes vielsesritual opererer osse med "Til døden os skiller" - og det trods at langt de fleste skifter partner ca. efter 5 til 10 år. Monogamien er en myte - hvis mennesket var monogamt, så ville kønssygdommene jo ikke sprede sig med den hast, de gør.

Og jeg tror langt de fleste skal gennem en fase, som den du er i, hvor de får styr på, at den "eneste ene" har haft andre, og hvor vi lærer at tøjle vores besiddelsestrang.

Jeg er ikke kristen og er ikke den store ynder af Paulus, men han siger i Første Brev til Korintherne blandt andet: "Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind ... Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt."

Det kan man selvfølgelig tolke, som man vil, og det kan jo tolkes som, at hvis du har kærlighed til din kæreste, så accepterer du hende, som hun er og med det liv, hun har levet indtil nu.

Og godt du kommer ud med det i stedet for at brænde inde med det.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
AnonymSoldat

Indlæg af AnonymSoldat »

Jeg ser bare ingen pointe overhovedet i at have en partner, hvis statistikken alligevel siger at man "skifter" denne ud, hvert 5. til 10. år... Jeg ved virkelig ikke hvad jeg ville gøre med mig selv hvis min kæreste forlod mig om nogle år.. Jeg tror ikke på at jeg ville være stærk nok til at håndtere det, for jeg kan ikke li' tanken om at en ny person kan opnå samme status som den hun har for mig nu...
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Jaloux/Skinsyge?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej AnonymSoldat

Så er det godt for dig, at du ikke er født i Saudi Arabien eller andre lande eller kulturer, hvor en mand gerne må have mange koner.
Eller i Tibet og andre steder, hvor en kvinde, der gifter sig med en mand, får alle hans brødre med i købet :1:.

Den måde vi tænker om kærlighed og forhold er kulturbestemt, og bare i Danmark er der mange forskellige forholds-kulturer. Og selvfølgelig er tanken om at miste en kæreste ikke rar, men samtidig er det fornuftigt at kunne håndtere den. Den danske og ret ukendte digter Lola Baidel skrev engang dette lille fornuftige digt:

"Jeg kan leve uden dig
og jeg vil nødigt!"


Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
AnonymSoldat

Indlæg af AnonymSoldat »

Jeg ser bare min kæreste som værende... "Beskidt".. Hun er blevet befamlet af andre mænd, og tanken giver mig hovedpine, opkast fornemmelser osv. osv. - jeg bliver svimmel ved tanken...

Går ud fra jeg bare må lære at håndtere det.. Så må vi se hvad det fører til..
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Jaloux/Skinsyge?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej AnonymSoldat

Hvad er det er beskidt ved andre mænd? Ville du osse have været beskidt, hvis du havde været sammen med andre kvinder/piger?
Og det er nok en rigtig god ide at lære at håndtere det - dels fordi din kæreste næppe bliver den sidste kæreste i dit liv - hvis man skal tro statistikkerne :1: - og dels fordi de færreste kærester næppe gider at være sammen med en kæreste, der anser én for at være "beskidt" og få kvalme over ens liv, som man iøvrigt ikke selv har kvalme over.

Få dig en snak med en professionel psykoterapeut, så det ikke skal plage dig og gøre dig syg på sjæl og krop.
:idea: Inden du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "JALOUSI OG SKINSYGE"