[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 574: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 630: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5343: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3932)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5343: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3932)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5343: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3932)
Jalousi - PSYKE & SEX DEBAT
*
PSYKE & SEX DEBAT
DEBAT- OG SPØRGEFORUM om PSYKE OG SEKSUALITET
ved PER HOLM KNUDSEN - PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG

*
*
Dato og tid er 19. mar 2024 10:25

Alle tider er UTC+01:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ]  [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Forfatter besked
 Titel: Jalousi
Indlæg: 23. okt 2011 13:31 
Offline
Tilmeldt bruger

Tilmeldt: 23. okt 2011 13:16
Indlæg: 5
Hej

Jeg er en ung mand på 21, der har en rigtig dejlig kæreste på 19. Vi har været sammen i snart halvandet år og vi har det super godt sammen. Problemet er at jeg bliver ved med at få det dårligt over hendes fortid, fordi hun har været sammen med væsentligt flere end jeg har. Jeg har været sammen med 3 før hende, mens hun har været sammen med 9. Alle hendes tidligere partnere har været forhold eller personer hun har haft noget kørende med i en kort periode. Jeg føler ikke rigtig jeg bliver jaloux fordi jeg føler jeg skal konkurrere med hendes tidligere partnere, det er mere bare lige som om jeg har et princip om at det er for mange og at jeg derfor ikke kan acceptere det.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det bliver ved med at tumle rundt oppe i mit hovedet, selvom jeg prøver at indse det er lige meget. Jeg har også snakket meget med hende om det og hun fortæller mig hver gang, at det jo ikke betyder noget og hun aldrig har haft det sådan med en person, som hun har det med mig. Men det bliver alligevel ved og ved og ved, jeg bliver snart vanvittig, fordi jeg også er bange for det vil ødelægge vores forhold. Hun er den sødeste kæreste og vi kan altid snakke stille og roligt om det, men ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre efterhånden.

Kan jeg få nogle gode råd?

I virkeligheden er jeg ret sikker på, det meget handler om mig selv og at jeg er bange for at gå glip af noget. Jeg er bange for jeg aldrig kommer til at leve single-livet igen, hvor jeg kan være sammen med nogle andre, men kun for selv at vide at jeg nu ikke kun har været sammen med 4 men måske med 10. Jeg føler simpelthen ikke jeg kan "dø", uden have været sammen med flere, på trods af at jeg elsker min kæreste. Jeg låser mig fast på tanken om, at hun er den eneste ene og at vi skal være sammen resten af livet. Samtidig får jeg det bare så dårligt, fordi jeg i så fald aldrig vil komme til at leve det andet liv i en periode.

Hvordan kan jeg få mig selv til at indse, at jeg skal leve i nuet og være sammen med den jeg elsker?

Venlig hilsen
Oliver


Rapporter indlæg
Top
   
 Titel: Svar: Jalousi
Indlæg: 24. okt 2011 10:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5455
Hej Oliver

Du er blevet så gammel, at du er ved at indse, at du ikke kan kontrollere fremtiden :2:. Og hvorfor skubbe til floden, den flyder selv.

Det lyder ikke som rigtig jalousi, det lyder som misundelse. Du er misundelig på dig kæreste, fordi hun har været sammen med flere end dig. Du sætter selv konkurrenceparametrene. Kvantitet er bedre end kvalitet. :1:
Hvad forestiller du dig vil være anderledes for dig, hvis du har haft sex med 10 kvinder i stedet for 4 kvinder?

Nu kan jeg så, som en ret moden mand, berolige dig med, at din kæreste ikke bliver den sidste kvinde, som du er sammen med - og formenligt heller ikke den sidste kæreste. Det behøver man end ikke statistik for at spå om, man kan bare kigge ud i samfundet og se, hvor ofte folk skifter partnere. Du kunne jo osse overveje at sige til din kæreste, som det er, at du synes, at der er mange kvinder, som du mangler at have haft sex med. Måske mangler hun osse en masse mænd. Du kunne f.eks. foreslå hende, at I levede polyamorøst.

NB! Bag al misundelse ligger en længsel! Den udtrykker du jo osse ganske klart: "Jeg føler simpelthen ikke jeg kan "dø", uden have været sammen med flere.."

:idea: Kig under i kategorien OM SEKSUALITET her i PSYKE & SEX DEBAT

:idea: På Facebook findes en lukket gruppe, der hedder Polyamori, hvor denne slags problemer drøftes på kvalificeret vis.

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen




Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
 Titel: Re: Jalousi
Indlæg: 24. okt 2011 11:45 
Offline
Tilmeldt bruger

Tilmeldt: 23. okt 2011 13:16
Indlæg: 5
Tak for besvarelsen.

Jeg ved heller ikke hvad jeg forestiller mig ville være bedre, hvis jeg havde været sammen med 10 frem for 4. Jeg føler kun det er tallet, der påvirker mig og frygten for at sidde som 40 årig og stadig kun have været sammen med 4.

Jeg ved godt inderst inde, at sandsynligheden for vi bliver sammen resten af livet ikke er stor, men jeg føler heller ikke jeg er klar til at forlade hende pga. nogle tanker jeg ikke kan kontrollere.

Jeg tror du har ret i, at grunden til jeg er misundelig på hendes fortid, er fordi jeg selv har en længsel. Alligevel forstår jeg det ikke helt, for det kan godt være jeg ikke har været sammen med lige så mange, men jeg har haft lige så mange flirts og kysset med flere forskellige end hun har.

Jeg tror ikke polyamori vil kunne fungere for mig, da jeg ved hvor dårligt jeg ville have det med forestillingerne om at hun er sammen med andre.

Noget jeg ikke har fortalt, er faktisk at vi på nuværende tidspunkt på papiret ikke er kærester, men prøver at finde ud af det sammen, fordi vi begge elsker hinanden helt vildt. Både det indre og det ydre er vi ikke i tvivl om vi elsker ved hinanden, tror bare vores forhold var blevet lidt en rutine og måske er det også herudfra mine tanker er blevet så kraftfulde.

Håber du har tid til at besvare mine tanker en gang mere:-)


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 24. okt 2011 14:13 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5455
Hej Oliver

Måske kunne det være en god ide med en kognitiv tilgang (erkendelsesmæssig tilgang). Noget af det, du beskriver (og oplever) som "følelser" f.eks. "tallet", er i grunden ikke følelser, men derimod tanker, og de tanker giver dig følelser som sorg og vrede og frygt. Følelser kommer til os, og dem kan vi ikke gøre meget ved, tanker derimod kan vi gøre noget ved, vi kan tænke anderledes.

Prøv at forestille dig, at du faktisk bliver sammen med din kæreste indtil, at du dør og, at hun er den sidste kvinde, du var sammen med, hvad ville det betyde for dig? Hvor mange kvinder skal du være sammen med før end, at du synes, at det er nok? Hvad vægter mest for dig, kvantitet eller kvalitet?

Hvem synes du har ansvaret for, at du har et godt sexliv med din kæreste? Hvis ansvar er det at bryde rutinen?
(Skulle det være sådan, at du ved, at det er dit eget ansvar, hvad hindrer dig så i at få det anderledes?)

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen




Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
 Titel: Re: Jalousi
Indlæg: 24. okt 2011 14:58 
Offline
Tilmeldt bruger

Tilmeldt: 23. okt 2011 13:16
Indlæg: 5
Hej igen

Vi slog op i torsdags, men det negative tankespind startede egentlig først lørdag. Jeg vil dog sige, at jeg siden har fået det bedre og føler måske, at jeg er på rette vej mod en erkendelsesmæssig tilgang. På trods af, at jeg har altid været en person, der tænker meget over tingene - derfor undre det mig da heller ikke jeg er endt i denne situation. Da jeg var 15 år, var deprimeret over aldrig at have kysset med nogen, da jeg var 16 år var jeg deprimeret over aldrig at have haft en kæreste, og da jeg var fyldt 17 år, var jeg helt nede over ikke at have haft min seksuelle debut. Nu er problemet så kommet til, at jeg ikke føler jeg har været sammen med nok, på trods af jeg har en kæreste jeg elsker. Tanker har altid været et problem for mig!

Jeg drømmer da om at være sammen med hende resten af livet, for der er da ikke noget jeg hellere vil, bortset fra mine tanker, der er bange for ikke at have "prøvet nok". Jeg vægter da klart mest kvalitet, som jeg også har snakket med min kæreste om, tror jeg slet ikke jeg ville have tankerne, hvis jeg vidste alle andre var lige som mig. Hvilket vil sige alle andre heller ikke havde været sammen med så mange. Det er svært for mig at indse, at alle er forskellige, og jeg jo ikke kan bestemme, hvad "normalt" er. Jeg ved godt, der går nogle rundt, som måske kun har været sammen med en person i deres liv, men føler alligevel, at det generelle billede er, at man som ung slår sig løs.

Når jeg nævner rutine, mener jeg også bare at selve hverdagen var blevet en rutine for mig. Men ja, vi har også snakket om, at vi ikke bare skal have sex efter kl. 2300, når fjernsynet er slukket. Det skal lige siges, at vi ikke bor sammen. Men føler ikke lige pt. der er noget galt med vores sexliv, det er mere den måde vi er sammen på, der skal ændres, men det tror jeg også den er ved at blive.

Glæder mig til at høre fra dig!


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 24. okt 2011 16:04 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5455
Hej Oliver

Nej du tænker, "at det generelle billede er, at man som ung slår sig løs." :1: - og så bliver du vred over ikke at have gjort det endnu (det er følelsen). Nogen gange spørger klienter mig om, jeg synes, at de er normale, og hvis jeg så siger til dem, at de skam er gennemsnitlige, så vil de ikke være det alligevel, så vil de helst være specielle. Så du går i grunden i en længere konkurrence med andre tænkte unge, og har fået en forestilling om, at man bør have været sammen med x antal kvinder/mænd for at være normal/gennemsnitlig. 19 år >10, 20 år >15, 21 år >20 osv. Prøv at lave din egen skala for "at slå sig løs". :1:

Husk, at det er dit eget ansvar hvilke konkurrencer, du ønsker at deltage i, og at det er osse dit ansvar, at få det bedst mulige ud af dit forhold. :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen




Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
 Titel: Re: Jalousi
Indlæg: 25. okt 2011 22:30 
Offline
Tilmeldt bruger

Tilmeldt: 23. okt 2011 13:16
Indlæg: 5
Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal bruge skalaen til?

Kan du give mig nogle gode råd til, hvordan jeg undgår misundelsestankerne om, at min kæreste har været sammen med flere? Forestiller mig hele tiden, at det hele ville være bedre, hvis vi havde været sammen med lige mange.


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 26. okt 2011 16:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5455
Hej Oliver

Du skriver, at du mener, at man som ung skal have slået sig løs og have prøvet at være sammen med xx antal kvinder/mænd. Hvor mange mener du, at man skal have været sammen med ved forskellige aldre for at kunne sige, at nu har jeg slået mig tilstrækkeligt løs? Du bliver nødt til at finde ud af det konkurrencespil, som du laver med dig selv. Når du fundet ud af det, så kan du måske lægge det bag dig.

Hvordan har du det i øvrigt med mindreværdstanker?

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen




Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
 Titel: Re: Jalousi
Indlæg: 26. okt 2011 17:44 
Offline
Tilmeldt bruger

Tilmeldt: 23. okt 2011 13:16
Indlæg: 5
Jeg tror bare jeg sætter konkurrenceparametrene op mod min kæreste, fordi jeg føler det er forkert at hun har været sammen med flere end mig. ved ikke om jeg nødvendigvis havde ønsket at være sammen med flere, hvis hun også kun havde været sammen med 4. Jeg får det dårligt, når jeg tænker på hun næsten altid har haft en dreng ved sin side, når jeg ikke har. Det kan godt være jeg også har været sammen med mange, men har dog ikke knaldet med dem og føler lidt problemet ligger her. Fordi jeg har mødt denne pige, der har været sammen med 9, irritere det mig, at jeg ikke har fået udnyttet nogle af de muligheder jeg har haft, for at have fået mit "tal" højere, så det kunne have stået mere "lige".
Det er bare mærkeligt det sådan lige pludselig er kommet til mig, her efter vi har været sammen i over et år. Har altid tænkt lidt på det, men har lige pludselig fået det rigtig rigtig dårligt med.

Det jeg skal have vendt i hovedet er, at det er lige meget hvem og hvor mange hun har været sammen med. Det er bare så svært, for laver hele tiden denne konkurrence med mig selv og ærgrer mig over hun ikke kunne have slappet lidt mere af. Jeg ved hun er en attraktiv pige og at hun får mange tilbud, så forstår egentlig godt at hun har været sammen med dem hun har. Også fordi jeg ved hvor meget hun elsker at have en at putte med og chille med, så forstår det jo godt, kan bare lige pludselig ikke acceptere det.


Rapporter indlæg
Top
   
Indlæg: 6. nov 2011 18:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16
Indlæg: 5455
Hej Oliver

Der er, så vidt jeg kan se, kun to måder at klare problemet på. Enten stoppe at dit tankespind - eller at gå ud og få "udlignet"! :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.

_________________
Med venlig hilsen




Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk


Rapporter indlæg
Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ]  [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Alle tider er UTC+01:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Du kan skrive nye emner
Du kan besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Udviklet af phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Dansk oversættelse & hjælp: Olympus DK Team
[ Time: 0.095s | Queries: 18 | Peak Memory Usage: 9.29 MiB ]