Negative tanker, bange for at miste

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om PARFORHOLDET (Bemærk de andre emner i denne kategori)
Besvar
Tristeza

Negative tanker, bange for at miste

Indlæg af Tristeza »

Kære Per Holm Knudsen,
og alle andre der måtte læse dette.
Jeg står i den situation at jeg til sommer skal bo i udlandet i et år.
Det betyder at jeg skal 'forlade' min kæreste. Vi har været sammen i 1½ år nu. Jeg har spurgt ham om hvordan han har det med det at jeg tager af sted (da det drejer sig om min eksamen), men han vil ikke rigtig tale om det, da han ikke kan forholde sig til det endnu. Han sagde at han var kortsigtet. Ok. Men mine følelser bliver mere og mere frustreret, da jeg ikke ved hvad han vil sige til mig til 'når tiden kommer'. Jeg har tanker som: Vil han vente på mig? Vil han komme og besøge mig, vil han stadig gerne være sammen med mig? Jeg vil gerne holde forholdet i live, men vi begge har aldrig prøvet et langdistance-forhold. Og jeg aner ikke hvad der er af konsekvenser. Jeg har tendenser til at blive jaloux, og jeg ville ønske der var metoder til at jeg kan kontrollere den dumme jalousi - det er så ødelæggende for mig. Jo mere tiden nærmer sig til at jeg skal tage af sted, jo mere angst, synes jeg, at jeg får. Bliver bange, ked af det, trist og negativ, bange for at miste ham - alle disse følelser og tanker hader jeg (hvis bare han ville sige noget, tænker jeg, så kan jeg da arbejde på det). Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ud af den dumme cirkel.
Kan du hjælpe mig?

mvh, og mange tak på forhånd

Tristeza
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Negative tanker, bange for at miste

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Tristeza

Bagved den slags angst ligger der jo ofte mere dybtliggende grunde, en dybere angst for at miste, måske fordi man tidligere har været ude for alvorlige tab - måske i sin barndom.

Og vi mennesker er meget forskelligt indrettet, nogen kan planlægge i lang tid i forvejen - og andre (ofte mænd) venter med at tage stilling til, de står i situationen - det kan du f.eks. se her i disse udsendelser på DR om Den lille forskel.

Måske skulle du overveje at få snakket med en professionel psykoterapeut om din jalousi/angst for at miste, så du kan blive bedre til at tackle din frygt. :idea: Inden du vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du kunne måske osse har lidt gavn af at se indlæggene her under JALOUSI OG SKINSYGE i kategorien OM PSYKEN her i PSYKE & SEX DEBAT.

:idea: TO SLAGS NEGATIV TÆNKNING BAG DEPRESSION - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)
:idea: MAN KENDER IKKE ALTID SELV SIN "NEGATIVE TÆNKNING" - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)
:idea: HVORFRA KOMMER DE NEGATIVE TANKER, DER GIVER DEPRESSION? - Forskningsnyt fra psykologien 2001, 10(5)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "PARFORHOLDET"