Rimeligt eller ej

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om PARTERAPI
Besvar
Morten Søvad

Rimeligt eller ej

Indlæg af Morten Søvad »

Min søster har desværre været igennem en svær sygdom og sygdomsperiode.

I den periode har hun ikke fået den støtte, hun kunne have brug for af sin mand. Han er, som vist mange mænd er, ikke verdensmester i at lytte og forholde sig til svære følelser og tanker. Min søster har derfor følt sig meget alene i den svære tid, som egentlig stadig er der. Hun har brokket sig meget over ham og syntes, at det var for dårligt af min svoger, at han ikke kunne gøre det bedre. Et af hendes argumenter er, at når hun nu har skullet igennem så meget og måttet ændre sig så meget, så er det vel rimeligt, at hendes mand også ændrer sig meget for eksempel i form af at blive bedre til at lytte, forstå, rumme osv. osv.

Hvad ville du sige, hvis du sad med sådan et par i en parterapi? Ville du slå på, at nu måtte manden da også til at lære det, som han grundlæggende ikke kan og dermed give min søster ret i, at det ikke er rimeligt, det kun er hende, der har måttet ændre sig radikalt? Eller hvad? Jeg selv er nemlig meget forvirret i denne forbindelse og aner ikke, hvad jeg skal sige til min søster, når hun meget voldsomt fremturer med, at det ikke er rimeligt, at min svoger ikke ændrer sig.

Ser frem til et svar. På forhånd tak.

Morten Søvad
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Rimeligt eller ej

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Morten

Nu synes jeg ikke, det er en parterapeuts opgave at slå på noget som helst, med mindre man da er en Dr. Phil :2:. Og han har jo sagt en del fornuftige ting og kan have nogen rigtig gode enkle spørgsmål f.eks. "Det er rarere at være sammen med en glad kone end en sur kone, så hvad kan du gøre for at gøre hende glad?" Altså ud fra et helt egoistisk syn, så vil din svoger nok få det nemmere, hvis han blev bedre til at lytte og forholde sig til din søsters vanskeligheder. Man kan sige, at han har noget til gode der :1:.

Mange mænds problemer i forhold til det at lytte er, at de vil GØRE NOGET VED DET, og når de ikke kan det, opgiver de. Men de overser, at deres kone ofte ikke har brug for, at de gør noget, men at de hører noget. Altså:
HØRE - IKKE GØRE

Samtidig med denne oplagte (genetiske? :1:) mangel hos mange mænd, som nu udmærket kan optrænes til gode lyttere, så har mange kvinder jo en formidabel evne til at ville opdrage og lave om på deres mænd (i reglen starter de med skjorten :1:), og derudover er de udstyret med en eminent hukommelse vedrørende mandens tidligere fejltrin. Det er en uheldig cocktail - som sjældent gør manden glad og samarbejdsvillig. Din søsters husholdningsregnskab holder ikke, din svoger skal ikke ændre sig, fordi hun har ændret sig. Derimod vil din svoger nok kunne profitere af at udvide sine kompetencer med osse at kunne lytte :1:.

Der er altså forskellige måder at komme til samme resultat på :1:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Morten Søvad

Rimeligt eller ej

Indlæg af Morten Søvad »

Tak for dit svar, som gjorde mig lidt klogere. Og ja: at høre frem for at gøre, that's the ... Jeg mener heller ikke, at min "søsters husholdningsregnskab holder", så min svoger skal ændre sig blot fordi, min søster har været igennem meget og ændret sig meget. Men jeg ville blive glad, hvis du kunne sætte nogle ord på, hvorfor du ikke mener, min søsters regnskab holder. Min fornemmelse siger mig som sagt det samme; men jeg kan ikke helt forklare hvorfor, hverken til mig selv og slet ikke til min søster. Dertil kommer, at jeg godt på et følelsesmæssigt plan kan forstå min søsters specielle logik, men ikke på fornuftsplanet. Så please help me and my mind.

På forhånd tak

Morten
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Rimeligt eller ej

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Morten

Objektivt set er det selvfølgelig en rigtig god ide, at din svoger udvider sine kompetencer og blive en god lytter - ud over hvad han ellers er god til :1:. Man kan med andre ord sige, at din svoger har noget til gode. Det har han jo uanset, om din søster har haft det svært eller ej.

Selvfølgelig kan din søster godt kræve, at din svoger ændrer sig, det er jo ikke forbudt :1: - en anden sag er, om det er en god pædagogisk strategi.

Selvfølgelig har din søster brug for, at din svoger kan lytte til hende og være der for hende, men følelsesmæssig armvrid er en dårlig måde at få ham til det på.

Han skal ikke ændre sig for hendes skyld, han skal ændre sig for sig egen skyld. Ud fra et "egoistisk" synspunkt, det er nemlig langt bedre for ham at være sammen med en tilfreds kone end en kone, der er sur på ham.

Din søster er vist ikke den snedigste pædagog :2:.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "PARTERAPI"