Både og eller?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om PARTERAPI
Besvar
renesvend

Både og eller?

Indlæg af renesvend »

Kære Per Holm

Min kone og jeg går i parterapi for tiden. Men nu siger min kone, at hun har brug for også at gå alene til terapi. Vores terapeut siger, at det ikke er nogen god ide, så længe vi går hos hende. Jeg synes umiddelbart heller ikke om det. Hvad er din holdning til det både at gå i individuel og i parterapi, og hvad begrunder du din holdning med?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Rene Jensen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Både og eller?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Rene Jensen

Jeg er ikke så dogmatisk, hvad det angår. Jeg tror, de fleste mennesker udmærket kan finde ud af, hvad der er bedst for dem selv - osse hvad angår terapi.

Jeg plejer at gøre det på den måde, at begge starter i PARTERAPI, og hvis det viser sig, at den ene part enten har brug for eller ønsker indviduel terapi, ja så tager tager vedkommende nogen sessioner alene hos mig (nogen gange med partneren som flue på væggen).

Nogen af de problemer vi kan gå og bakse med, kan vi jo have brug for at kunne koncentere os om uden at skulle tænke på partneren, osse selv om de har indflydelse på vores ageren i parforholdet.

Jeg ved godt, at der findes skoler, der siger, at det må man ikke - og da slet ikke hos f.eks. en anden terapeut/psykolog, men min erfaring er nu, at man med en god professionel tilgang udmærket kan finde ud af det - og endda profitere af det.

Hvad er det du synes kunne være problemet?

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Renesvend

Både og eller?

Indlæg af Renesvend »

Godt spørgsmål: hvad synes JEG kunne være problemet ved, at min kæreste sideløbende med vores parterapi gik alene hos en terapeut?

Det handler vel mest om min frygt.

Jeg kunne frygte, hvis det var en anden terapeut, at de ville arbejde på en anden måde med vores problemer - en måde, der ville kollidere med den måde, vi forsøger at arbejde på nu med vores fælles terapeut. Det kan være lidt svært at konkretisere.

Jeg kunne også frygte, at min kærestes engagement i vores terapi bliver mindre, bliver devalueret, hvis hun begynder for sig selv. Det betyder noget for mig at opleve, at vi virkelig står sammen og prioriterer forholdet og terapien højt.

Jeg kunne også frygte, at min kæreste, hvis hun gik hos vores nuværende terapeut alene, ville mistolke nogle samtaler med hende og så bruge dem imod mig (det ville i givet fald ikke være godt for mit syn på vores fælles terapeut).

Og måske kunne jeg sammenfattende sige det på den måde, at når jeg nu i mit hoved har fået den opfattelse, at det ikke ville være godt, så er det måske at give os ekstra problemer og udfordringer.

Så ja, jeg er lidt forvirret og rundtosset.

Venlig hilsen

Rene
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Både og eller?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej René

Som jeg læser det, så handler det mest om din angst for at miste din kone, og om et vist (urealistisk :1:) ønske om at kontrollere hendes udvikling og beslutninger, med det gamle ord: Kontrol er bedre end tillid! Men det går bare ikke i et forhold. Jo mere kontrol, jo større ønske om frihed.

Hvad er det som din kone helst ikke må nå frem til, fortæl lidt mere om jeres problemer, selv om du derved faktisk kommer til at gøre det, som du helst ikke vil have din kone gør, nemlig frekventerer en anden (par)terapeut :1:.

I kunne jo overveje at købe Phillip C. McGraw: FØRSTEHJÆLP TIL PARFORHOLD - Sådan genfinder I kærligheden, Borgen

Billede


Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Renesvend

Både og eller?

Indlæg af Renesvend »

Kære Per Holm

Tak for endnu et svar. Og så benytter jeg mig af din venlige formulering om, at jeg er velkommen til at skrive igen. Sandsynligvis formår jeg så ikke at fatte mig i korthed. Håber, du læser med alligevel.

Og jo, jeg er bestemt bange for at miste min kone og for at miste vores forhold. Det ønsker jeg ikke. Derfor går jeg i terapi sammen med hende. Så det læser du helt rigtigt.

Til gengæld synes jeg, at du indlæser nogle andre intentioner end hvad, jeg selv kan nikke genkendende til, når du kommer ind på, at jeg vil kontrollere min kones udvikling. Hun må udvikle sig lige præcis, som hun mener er det bedste for hende. Og hun må hjertens gerne gå lige så meget i terapi, som hun har lyst til (efter vores parterapi - og hvis hun selv betaler). Og hun må komme frem til hvad som helst på denne konto. Det vil jeg ikke blande mig i, men kun forholde mig til som enhver anden udvikling i vores forhold. Det kan godt være, at jeg ville være ked af en udvikling, der gjorde, at vi ikke skulle være sammen. Men sådan er livet.

Hvis der absolut skal være et kontrolaspekt, så handler det nok mere om, at jeg gerne vil (være med til at) kontrollere vores fælles proces - forstået som, at jeg gerne vil være to om en fælles proces og med fælles fokus. Terapeuter arbejder meget forskelligt. Jeg kunne for eksempel forestille mig, at en terapeut arbejder meget med personens fortid/barndom, og en anden arbejder langt mere med her og nu, og de valg vi træffer som voksne. Det, der umiddelbart ser ud til at supplere hinanden fint, kan jeg netop forestille mig kan give en masse forvirring og modsatrettede tilgange - ikke mindst for os som par i en krævende parterapi og livssituation. Gad vide, om du også ville synes, at det er ok, at en person, du har i individuel terapi også går hos en anden - og måske hos en tredje? Det lyder forvirrende i mine ører. Men hvad ved jeg.

Egentlig tror jeg dog det mest handler om noget af det andet, jeg var inde på sidst. Jeg synes, at det devaluerer vores parterapi sådan "at gå ekstra". Det er (en anelse overdrevet, men alligevel) lidt som at ville til to fester på en gang. Man får ikke det optimale ud af hverken den ene eller anden - og man sender et særdeles uheldigt signal om manglende motivation og dårlig prioriteringsevne. Synes jeg.

Og nej, jeg har ikke i denne sammenhæng lyst til at fortælle om vores konkrete problemer i forholdet.

Men tak for din interesse og fordi du gider forholde dig til mine skriverier.

Venlige hilsner

Rene
CW

Re: Både og eller?

Indlæg af CW »

Hej Rene,

Jeg forstår godt din bekymring omkring, at din kone skulle gå i terapi hos en anden. Men jeg tror, det vil være en fejltagelse at se det som 2 fester, hvor hun derved ikke deltager med fuld motivation nogen af stederne.

Tværtimod tror jeg nærmere, at du skal se det som om, at din kone formentlig har nogle personlige issues, som omhandler hende alene, men samtidig skaber en effekt på jeres parforhold. I den sammenhæng har hun ikke brug for at drøfte det i fællesskab eller have dig med på sidelinjen - hun har blot brug for rum til at finde afklaring og svar selv.

Måske vil det endda betyde, at I skal forholde jer til en meget ændret problemstilling i parterapien efterfølgende, så derfor betyder det måske en hel del for hende, at hun først får nogle individuelle timer hos en terapeut.

Det kan også være et spørgsmål om, at hun egentlig er færdig med forholdet, men ikke tør sige det. Og hun derved har behov for at tale alene med en terapeut, før hun kan udtrykke det... Det er en yderst negativ vinkel på din problemstilling, og det behøver slet ikke være sådan, men min pointe er vist blot, at hvis din kone føler, at hun behøver nogle terapitimer uden dig, så stol på hendes behov - hun ved det bedst selv.

Og hvis hun skal gå hos en anden terapeut, så kan du evt. bede jeres parterapeut anbefale en, hvis vedkommende kender nogen. For så kan I formentlig undgå vidt forskellige arbejdsmetoder. Langt de fleste terapeuter og psykologer fokuserer dog på her & nu, men inddrager fortiden, hvis den er nødvendig til at forstå uhensigtsmæssige adfærdsmønstre.

Og så lad være med at gå vildt op i penge på det her tidspunkt. Terapitimer koster fra 500-1000 kr. Hvis I er gift og ender med at blive skilt, så tør jeg godt love, at du kan betale ufattelig mange terapitimer med de udgifter. Så fokuser på det vigtige her og nu!
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Både og eller?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Rene

Ud over CW's fornuftige betragtninger, der er som talt ud af mit tastatur :1:, så får jeg lyst til at supplere med det, du kalder jeres "fælles proces", som du gerne vil kontrollere. Hvis jeg skal være meget firkantet, så er "fælles proces" jo en ret abstrakt størrelse. Der er din proces og der er din kones proces. Du kan kontrollere din egen proces, men selvfølgelig ikke din kones.

Jeg undrer mig i den forbindelse osse lidt over din bemærkning:
Og hun må hjertens gerne gå lige så meget i terapi, som hun har lyst til (efter vores parterapi - og hvis hun selv betaler).
Det lyder jo ikke umiddelbart som noget, der har med fællesskab og omsorg for hinanden at gøre?

Måske skulle du prøve, om du kan definere, hvad du mener "fælles proces", som hun ikke er motiveret i forhold til. Det lyder for mig som et paradoks :1:. Hvis der er en "fælles proces", så må den vel være udtryk for, hvad I i fællesskab er enige om, retning, mål, metode osv.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Renesvend

Både og eller?

Indlæg af Renesvend »

Jeg siger tak for jeres indslag i min egen lille debat. Flere ting skriver jeg mig bag ørerne.

Og så må jeg erkende et brevforums begrænsninger - i hvert fald, når jeg er deltager. Flere ting bliver trukket ud i en retning, jeg slet ikke kan nikke genkendende til. Andre ting bliver misforstået og mistolket. Og det virker lidt for uoverskueligt at prøve her på skrift at finde rundt i alle disse omveje.

Måske er jeg for sårbar. Måske er jeg for egoistisk. Måske er jeg for følelsesmæssigt umoden. Måske er jeg noget helt tredje (det er jeg i hvert fald også). Men jeg kan mærke, at emnet er alt for følsomt, sårbart og væsentligt til, at jeg her og nu kan rumme alle disse tolkninger og overvejelser på mine og mit parforholds vegne. Jeg bliver simpelthen alt for forvirret og rundtosset. Så jeg vil stilfærdig blot nøjes med at sige tak for den energi og tid, I har lagt i jeres svar og skrivelser.

René
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Både og eller?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Rene

Kriser i et parforhold skaber nemt forvirring, og det er virkelig noget, der kan fremkalde angst og uoverskuelighed. Måske kan det nogen gange så osse være godt at tænke på, at krise i grunden betyder forandring, og målet for PARTERAPI er at støtte forandringsprocessen for begge parter.

Overvej om du måske kunne have glæde af Phillip C. McGraw: FØRSTEHJÆLP TIL PARFORHOLD - Sådan genfinder I kærligheden, Borgen.

Held og lykke med det. Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "PARTERAPI"