Menneske-angst?

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om FOBIER
Besvar
Pernille

Menneske-angst?

Indlæg af Pernille »

Hej Per og andre læserer.

Jeg har altid været meget genert og tilbageholdende, men føler det snart har taget overhånd.

Når jeg møder nye mennesker begynder jeg kan næsten ikke holde fast på ting, da jeg både ryster og sveder helt forfærdeligt når de nærmere sig, min stemme bliver til en ubenhørlig hvisken, jeg ved ikke hvad jeg skal sige og hvis jeg endelig gør snakker jeg alt for hurtigt og det er næsten som om mine øjne vil se alle andre steder hen end ind i deres øjne. Hvis de snakker til mig bluser mine kinder og mine øjne begynder at svide som om jeg skal til at græde. Jeg bliver næsten helt panisk, for at komme væk og bare være i enerum. Det samme gentager sig hvis jeg skal op til tavlen i skolen, selvom jeg kender dem alle sammen i forvejen?

Mine nære veninder er godt træt af at jeg altid har en undskyldning for ikke at komme med til fest eller andre store begivenheder. For jeg ved hellere ikke hvordan jeg skal fortælle dem om hvordan jeg har det.

Det tog mig et halvt år for at tage mig sammen til at tage med min kæreste hjem for at møde hans familie. Jeg var så bange, for de skulle se mig og derved synes jeg var grim, tyk og klodset. Jeg var så bange, for at de skulle lære mig og synes at jeg var snotdum.

Jeg ved ikke hvorfor jeg altid bliver så panisk bare ved tanken om fremmed mennesker, hvad er der galt med mig? Er det bare en fast jeg skal over eller er der noget jeg kan gøre ved det?

Håber I kan/vil hjælp mig

Pernille (15)
NoMatter

Menneske-angst? 2

Indlæg af NoMatter »

Kære Pernille

Du lider sikkert af en social fobi. Jeg har for 3-4 år siden døjet med samme problem, og gør det stadigvæk i mindre omfang.

Det bedste du kan gøre er at fortælle dem du er sammen med (de gange hvor du bliver angst) om hvordan du har det - og hvad der er galt.

Jeg har stadig problemer med det, og havde det faktisk lidt igår til en fest jeg var til. Man føler ens stemme bliver rystende, underlig og kedelig og derfor tør man ikke snakke. Det er så trist at gå og have det sådan og jeg synes du skal søge professionel hjælp. Jeg føler også til tider jeg er en grim mærkelig særling som ingen gider at elske, og når jeg kommer ind i den onde bane af depressive tanker, går alt galt - og jeg tænker kun på at komme hjem.

Angstforeningen her kan du finde meget som kan virke relaterende.
Du er absolut ikke alene. og jeg mener faktisk. at omkring 7% af befolkningen lider under en mere eller mindre angst.
Pernille

Menneske-angst? 3

Indlæg af Pernille »

Tusind tak for dit svar :) Det altid rart at vide at man ikke er den eneste...
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Menneske-angst?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Pernille

Du lider jo sikkert som NoMatter skriver af en eller anden form for socialfobi eller socialangst som det osse kaldes. I følge Angstforeningens side om Socialfobi så lider ca. 7 % af befolkningen af socialfobi, så du er bestemt ikke alene om det. Læs siden som indeholder mange gode fakta om Socialfobi

Det er vigtigt at du hurtigst muligt kommer i noget behandling, så din lidelse ikke tager helt overhånd. Først og fremmest skal du snakke med dine forældre og dine lærere om dit problem, så du ikke går og skjuler det/dig. Dernæst skal du have en snak med din læge om hvilke muligheder, der er for behandling. Er der for lang ventetid på en børne- og ungdomspsykiater, kan det være, at du skal finde en privatpraktiserende psykiater, psykolog eller psykoterapeut med speciale i angstlidelser.

Billede

Et par sider om socialfobi:

Socialfobi

NetPsykiater om Socialfobi - Socialangst

Ebbe Scheel Krüger om Socialfobi

Ebbe Scheel Krüger: 3 sider om generthed, som er frygten for de andre


Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
petert

Re: Menneske-angst?

Indlæg af petert »

Hej

Det lyder bestemt som om at du kæmper med socialfobi eller social angst. Det vil helt sikkert være godt for dig at komme i behandling.

Du kan også læse meget mere om hvad socialfobi er på sider som f.eks. Slip Angsten - hvor der iøvrigt også er et fantastisk godt nyhedsbrev
http://slipangsten.dk/socialfobi-social-angst/

jeg håber at du får kæmpet dig fri af angsten
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Menneske-angst?

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej petert

Pernilles indlæg er 11 år gammelt, og Pernille er nu 26 år, og hun er forhåbentligt kommet ud af sin angst. :1:

Og du skal have tak for linket, som andre måske kan have glæde af.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "FOBIER"