Angst for mobning

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om ANGST
Besvar
mike
Tilmeldt bruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. sep 2007 00:17

Angst for mobning

Indlæg af mike »

Hej

Jeg er en stor mand på 31, der har et problem vedr. angst.

Jeg var gemmen 6 år ansat i et firma, hvor mobning hørte til hverdagens orden. Hvor man skulle høre for sin størrelse(mig), alder, udseende osv. fra enkelte personer.

Efter 3-4 år i firmaet var vi nogle stykker der gik til ledelsen - og herefter indgik vi i række pinefulde sessioner hos en arbejdspsykolog.

Herefter forsvandt mobningen på overfladen. Efter 6 år i firmaet valgte jeg så at opsige min stilling.

Jeg fik straks efter et nyt spændende job. Her er kulturen markant anderledes og langt bedre.

Nu har jeg så fået det problem, at jeg ser "spøgelser" alle steder. Jeg bliver voldsomt angst/nervøs når jeg overfortolker udtalelser/holdninger fra mine nye kollegaer. Jeg kan nærmest mærke hvordan jeg bliver skubbet tilbage i mine følelser fra mit gamle job.

Hvis en person f.eks. laver en lille ubetydelig kommentar om min størrelse - så får jeg det meget skidt. Der er mange andre eksempler - ikke kun det vedr. min størrelse.

Hvordan kan man bearbejde disse overfortolkninger?

Mike
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Angst for mobning

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mike

Ja mobning kan være overordentligt ødelæggende for de, der bliver mobbet. Når jeg har arbejdet med mennesker, der har følger af mobning, hvad enten det var i barndommen, eller mens de var voksne, de blev mobbet, så har arbejdet med at aktivere vreden mod mobberne. Noget af det, der vedvarende sårer, er, at man i en eller anden grad kommer til at give mobberne ret, "jeg er for tyk", "jeg er for lille", "jeg er for rødhåret" osv. Når mobningen bider sig fast, hænger det ikke sjældent sammen med, at de rammer én på et ømt punkt, da jeg var barn f.eks. på min højde - jeg var lille - eller mine ører - jeg havde lidt udstående ører - og det var jeg træt.

Billede

Det handler om at få den vrede/fordømmelse, man retter mod sig selv (skam), rettet ud ad mod krænkerne. Hvis man ikke selv er i stand til det, så kan det være ret gavnligt med psykoterapi - især af den psykodynamiske art.
:idea: Hvis du evt. vælger en psykoterapeut, så kig lige på denne side om VALG AF PSYKOTERAPEUT, SEXOLOG ELLER PSYKOLOG.

Du kan jo overveje om din angst evt. handler om, at det er områder, hvor din selvkritik i forvejen er aktiv.

Billede

:idea: Voksenmobning (Arbejdsmiljøportalen)

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Senest rettet af PER HOLM KNUDSEN 30. jun 2008 14:52, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
mike
Tilmeldt bruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. sep 2007 00:17

Re: Svar: Angst for mobning

Indlæg af mike »

Hej Per
PER HOLM KNUDSEN skrev: Det handler om at få den vrede/fordømmelse, man retter mod sig selv (skam), rettet ud ad mod krænkerne.
Hvordan gør man det i praksis?
PER HOLM KNUDSEN skrev: Du kan jo overveje om din angst evt. handler om, at det er områder, hvor din selvkritik i forvejen er aktiv....
Der er ingen tvivl om, at jeg er meget selvkritisk på dette område...

Mike
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Angst for mobning

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mike

Konkret ved at tillade dig selv at tænke på, hvordan du evt. kunne forestille dig at straffe dine krænkere (ikke noget du skal udføre i virkeligheden :2:). Gamle gode Hitchcock sagde: Hævnen er sød og så feder den ikke!

Gå f.eks. ud i skoven og forestil dig, at nogen træer er dine gamle plageånder og slå dem med en stor gren :1:. Kløv brænde med en økse osv. I psykodynamisk psykoterapi bruger man f.eks. en stor pude og en ketjser, hvor puden er plageånden. Og sæt ord på, hvad du straffer dem for.

Billede
Klik på billedet for at se det større

Og så er det nok en rigtig god idé at få set på din selvkritik. Den kan virke som en åben ladeport for at andres småbemærkninger og småkritik.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
mike
Tilmeldt bruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. sep 2007 00:17

Re: Svar 2: Angst for mobning

Indlæg af mike »

Hej
PER HOLM KNUDSEN skrev: Og så er det nok en rigtig god idé at få set på din selvkritik. Den kan virke som en åben ladeport for at andres småbemærkninger og småkritik.
Kan du henvise til noget litteratur om emnerne ?

Tak

Mike
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Angst for mobning

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Mike

Du kunne f.eks. prøve at læse Ebbe Scheel Krügers Selvtillidskursus.

Disse bøger kunne måske være interessante for dig (jeg har ikke læst dem alle):

[bog] Torben Hanson: ASSERTIONS-TRÆNING
[bog] Stina Rosted: Samtale med sigte - Kommunikation og samarbejde på arbejdspladsen
[bog] Jan Johansen, Niels Toft: Sig hvad du mener - Håndbog i assertions-træning
[bog] Christine Byriel: Men hvordan skal jeg få det sagt?
[bog] Janne Hejgaard: Dig & de andre - "træning i assertion og andre samværsteknikker"

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "ANGST"