Sexstarz om testikler

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om DRENGE OG DERES TESTIKLER
Låst
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Sexstarz om testikler

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Testikler
Slang: Balls, blommer, bolde, klodser, klunker, løgposen, nunker, romkugler, nosser, boller. I pungen ligger testiklerne. De begynder at vokse og producere sæd og kønshormoner i puberteten. Med små kanaler forbindes de til bi-testiklerne. Ligesom med det meste af kroppen, er pung og testikler forskellige fra person til person. Hos de fleste hænger den ene testikel længere nede end den anden og de er iøvrigt superfølsomme. Huden er meget tynd, da det er vigtigt at sædcellerne indeni er lidt køligere end resten af kroppen.

Ofte stillede spørgsmål:
Dreng, 16 år: Jeg har haft et sidespring. Jeg fik klamydia, men modtog dog først efter en periode (en måned) behandling. For en-tre mdr. siden begyndte jeg at få "let ømme" testikler. Fornemmelsen føles som om testiklerne er "tunge". De hænger meget, forstået således at det er sjældent pungen er "spændt". Fornemmelsen har medført at min rejsning ofte ved seksuelt samvær er svag. Den ømme fornemmelse er tilstede hele døgnet. Jeg har hørt at det kan være betændelse i testikel eller bi-testikel. Der forekommer ikke udflåd af nogen art.

Svar: Det kan godt være sen-komplikationer efter en klamydia-infektion, der ikke har været tilstrækkeligt behandlet og derefter har spredt sig til bitestiklerne og givet betændelse. Symptomerne er hævelse og ømhed, som du beskriver. Du skal gå til lægen igen og blive undersøgt, og evt. behandlet. En ubehandlet klamydia kan medføre sterilitet. Vidste du...
at hvis testiklerne svulmer, vokser eller gør ondt, er der noget galt og så skal man gå til læge.

Uddrag fra CD'en Sexstarz som er produceret af Sundhedsstyrelsen og foreningen Sex og Samfund, men senere er trukket tilbage af sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Låst

Tilbage til "DRENGE OG DERES TESTIKLER"