Hej Camilla
Nu er jeg jo først og fremmest praktiker og pragmatiker mere end teoretiker, så det er lidt af en opgave du har sat mig på.
Der findes jo mange forskellige skoler og antagelser inden for psykologien og psykiatrien, og ganske mange bekæmper hinanden. Det er altid godt at huske på, at diagnoser og teorier
ikke er sandheder, men er nogle menneskers forsøg på at systematisere og kategorisere den virkelighed, der omgiver dem. Der findes mange forskellige diagnosesystemer og alt efter tidens strømninger (politiske og religiøse), nye opdagelser, mulighed for at score kassen osv., så findes der på stadig flere nye begreber, diagnoser og kategorier.
For ikke så lang tid siden var homoseksualitet f.eks. en psykiatrisk diagnose i den vestlige verden, og det er den såmen stadig i nogle samfund.
Så jeg forstår såmen godt din forvirring og af samme årsag, så bruger jeg ikke den slags diagnoser til ret meget. I almindelighed er de heller ikke særligt anvendelige overfor "normale" klienter. Der kan være nogen gange, hvor en diagnose kan være gavnlig for at give en besked videre til andre fagfolk.
Et sted hvor man kan se diagnosens meget lidt objektive karakter er spørgsmålet om pardannelse. Her går man ofte uden videre ud fra, at livslange monogame parforhold er det "sunde" og det "naturlige", men hvor i alverden har man det fra? Jeg mener, kønssygdommenes hastige spredning modsiger da antagelsen om det livslange monogame forhold!
Under min uddannelse til psykoterapeut brugte vi en del tid på f.eks. karakterstrukturer, de er gode at have i bagagen, men samtidig er det en god ide at glemme dem og i stedet at høre efter, hvad klienten siger.
Så diagnoser er ikke sandheder, de kan højst være
hypoteser, der skal gøre forståelsen af komplekse problemer enklere - og af samme årsag kan de nemt komme til at blive opfattet som sandheder evt. som "domme" af klienterne. Og af samme grunde foretrækker jeg selv at benytte mig af ordet
hypotese.
Du skal være velkommen til at skrive igen.