Hej Kvinde 22Der er sikkert flere faktorer, der får dig til at reagerer, som du gør, og det første jeg hæfter mig ved er den polaritet, som du beskriver, nemlig på den en side din
tryghedssøgen og på den anden side din
frihedstrang (sådan beskriver du den dog ikke

). Din mor fortæller, at du altid fra du var helt spæd har været så usikker, at du havde brug for umiddelbar tryghed fra andre. (Var der problemer med din mors graviditet og/eller din fødsel?) På en måde kan man sige, at dele af dig er gået i stå meget tidligt, du er ikke kommet over titte-titte-bøh-stadiet. Tør ikke søge længere væk end, at du altid ved, hvor mor og far er, så du hurtigt kan få beskyttelse. Men en anden side af ethvert barns
selvstændighedstræning er at søge væk fra mor og far - ud og prøve kræfter med den den store verden og sine drifter - og det er, hvad du osse gør med andre mænd end din kæreste.
Du beskriver, at 1)
du har svært ved at stole på 2)
dig selv. Så hvem er 1)
du? Og hvem er 2)
dig selv? Hvad repræsenterer de to sider i dig? En del af det at være 22 år er osse at finde ud af, hvad man vil, hvilken retning ens liv skal tage, hvem man vil være partner med osv. Selvstændighedsgørelsen som fører til dannelsen af en god selvfølelse.
Og endelig er der det, at på den ene side så belærer vores
kultur, at man m/k skal finde den eneste éne, og på den anden side så råber vores
natur, at der findes adskillige andre mennesker vi m/k kan føle os seksuelt tiltrukket af, både i nuet og på længere sigt. Mennesket er så absolut
ikke monogamt

.
Og til slut, så findes der især kvinder, der tror, at venlighed altid skal gengældes, og i forhold til en mand er det jo nemt at gengælde med sex. Det kan blive en dårlig vane - og vaner kan man jo ændre hvis de ikke passer én

.
Så prøv at tage stilling til hvad jeg har skrevet her - og tag osse stilling til hvad du egentlig mener med TRYGHEDEN - hvad skal der til for at du kan være tryg? Hvad indeholder TRYGHEDEN for dig?
De spørgsmål som du har har beskrevet kan man løse selv, en del af det handler om at træffe andre valg livet, og hvis man vil arbejde meget grundigt med det, så er det sådan noget, man kan arbejde med i psykoterapi, enten individuelt eller i en gruppe.

Inden du evt. vælger en psykoterapeut så kig lige på denne side om
Valg af psykoterapeut, sexolog eller psykolog.