Hej IbenSom du kan se, så har jeg flyttet dit spørgsmål. Det har jeg gjort, fordi du selvfølgelig ikke kan læse dig til "En kerne af mig selv". Jeg ved ikke, hvor langt du er kommet i dit psykologistudie, men i grunden rører du ved noget, som osse længe har været en faglig strid. Er det tilstrækkeligt at læse og høre oplæg om andre mennesker, eller er man nødt til at have fingrene ned i sit eget stof = egenterapi?
Hvad er i grunden motivet til, at man vil hjælpe andre mennesker med deres problemer? Det er et meget vigtigt spørgsmål, hvis man vil være psykolog/psykoterapeut/psykiater. Ikke sjældent bunder det i éns egne personlige problemer, opvækst, sår m.m. I
Foreningen af Professionelle Psykoterapeuter har vi det krav til medlemmerne, at de skal have haft egenterapi i et betydeligt omfang i forbindelse med deres psykoterapeutiske uddannelse. En grunduddannelse som psykolog er ikke tilstrækkeligt. Når vi anser det for væsentligt, så er det dels en beskyttelse af klienten mod, at psykoterapeuten sidder og arbejder med sit eget stof på klienten; psykoterapeuten skal kende sit eget stof og vide, hvor hans/hendes faldgruber, sår m.m. er. Dels er det en beskyttelse af psykoterapeuten, så han/hun ikke brænder ud i sit arbejde med andres problemer. Det gavner at læse - og det er langt fra nok, man
skal have egenterapi.
Man kan på en anden måde sige, at psykologistudiet støtter den boglige begavelse, mens psykoterapeutuddannelsen støtter den praktiske begavelse og erfaring.
Så Iben, jeg ved ikke hvor megen egenterapi, du har fået, men de eksistentielle(?) problemer, som du beskriver, lyder for mig som en
klar nødvendighed for dig at få arbejdet med i egenterapi. Du skulle jo nødig ende som en udbrændt psykologistuderende. Så det handler ikke om at få hældt mere
på hjernen, men om en regulær "hjernevask" (egenterapi).

Du skal være velkommen til at skrive igen.