Spermatocele

Her kan du komme med spørgsmål, svar og kommentarer om MÆND OG DERES TESTIKLER
Besvar
Gark

Spermatocele

Indlæg af Gark »

Hejsa :)

Jeg har været til en ultralyds scanning ude på Nyborg sygehus, og jeg fik at vide at den Klump/knude (ved ikke hvad jeg skal kalde den) var en spermatocele, den er 4 mm stor! Så den er ret lille men rigeligt til at gøre mig bange!

Min far fik konstateret tyktarmskræft sidste år, og jeg går og er konstant bange for, om jeg har fået kræft nu, hvor jeg kan mærke den der kugleagtige ting.

Nu er jeg lidt overvægtig i forvejen, men jeg har læst at testikelkræft udskiller det kvindelige kønshormon, hvilket gør at ens bryster bliver større.

Har man hævet lymfekirtler ved testikelkræft kun lokaliseret til testikel?

Håber at du kan gøre mig overbevist om, at der ikke er noget galt med mig!
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar: Spermatocele

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Gark

Spermatocele har intet med kræft at gøre, det er cystedannelser (væskefyldte hulrum) i bitestiklen i pungen.

Du kan her læse mere om Spermatocele (Patienthåndbogen, Sundhed.dk)

:idea: Billede af Spermatocele

Hvis du havde testikelkræft, så ville lægen have opdaget det, og det konstateres nemt ved en blodprøve.

Håber dette beroliger dig - og det er en god ide, at mænd osse er opmærksomme på forandringer i deres kønsorganer.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gark

Re: Spermatocele

Indlæg af Gark »

Kan en spermatocele godt sidde på selve testiklen ? Fordi at den sidder ikke oven på bitestikelen ?
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 2: Spermatocele

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Gark

Som du kan se på billederne, så strækker bitestiklen sig rundt på den ene side af testiklen, og cysten kan derfor sidde hvor som helst.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gark

Re: Spermatocele

Indlæg af Gark »

Hej
Jeg var ved lægen i dag, fordi jeg går og er nervøs hele tiden. Jeg fik at vide at lægen ville 100% have set det, hvis der var en kræftsvulst på testiklen... Er du også enig i det? Kan man godt være den mindste smule i tvivl på det område??!

Jeg er blevet henvist til en psykolog, som jeg skal snakke med i morgen 2/8-12
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 3: Spermatocele

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Gark

Det er nok godt med en tid hos en psykolog :1:.
Ja, lægen ville have opdaget det, hvis det var kræft i testiklen.

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Gark

Re: Spermatocele

Indlæg af Gark »

Okay tak for chatten, jeg håber på det bedste, jeg tænker bare hele tiden på, om jeg har fået kræft nu, hvor min far fik tyktarmskræft tilbage ved juletid (han er rask nu)!!
Hansen

Re: Spermatocele

Indlæg af Hansen »

Hej

Jeg vil godt køre videre på denne tråd da jeg tror jeg også har et spermatocele...

Mit spørgsmål lyder helt enkelt: Er det overhovedet muligt at man kan mærke en knude på selve testiklen, gennem bitestiklen?

Min læge mente ikke der fandtes noget farligt i bitestiklen, men da jeg har fundet en hård knude i bitestiklen (som jeg kun kan mærke ved at trykke ned på bitestiklen i toppen) kunne jeg godt tænke mig at høre om det overhovedet var sandsynligt at det kunne være kræft?

Og i så fald, hvorfor står der på forskellige websites at man skal undersøge sine bitestikler, hvis man alligevel ikke kan finde noget farligt.

På forhånd tak for svaret

Hilsen

Hansen
Brugeravatar
PER HOLM KNUDSEN
Site Admin
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 24. apr 2006 15:16

Svar 4: Spermatocele

Indlæg af PER HOLM KNUDSEN »

Hej Hansen

Nu er jeg jo ikke læge, så min viden kommer fortrinsvis fra, hvad jeg kan læse mig frem til bl.a. her Spermatocele (Patienthåndbogen, Sundhed.dk).

Det er rimeligt nemt at konstatere, om man har kræft i testiklerne, bl.a. via en blodprøve.
Du kan læse mere her om Testikelkræft (Kræftens Bekæmpelse).

Det er en god ide at være opmærksom på forandringer i testiklerne, så man kan blive undersøgt, og heldigvis er der ofte ikke noget galt med det man finder. :1:

Du skal være velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen

PER HOLM KNUDSEN
PSYKOTERAPEUT & SEXOLOG
SEXOLOGISK KLINIK - MIDTJYLLAND
Tommesensvej 2
DK 8450 Hammel
Mobil (+45) 53 63 20 03
http://psyx.dk
Besvar

Tilbage til "MÆND OG DERES TESTIKLER"